
	
   1	
  

Corruption	
  of	
  the	
  Fourth	
  Power:	
  The	
  Decline	
  of	
  the	
  Russian	
  Media	
  
	
  
Olga	
  Khvostunova,	
  Ph.D.	
  
Visiting	
  Scholar	
  
Harriman	
  Institute,	
  	
  
Columbia	
  University	
  
	
  

Abstract	
  
	
  

Independent	
  and	
  free	
  media	
  are	
  among	
  the	
  key	
  instruments	
  in	
  fighting	
  
corruption.	
  But	
  in	
  today’s	
  Russia	
  this	
  instrument	
  itself	
  has	
  been	
  corrupted	
  and	
  misused.	
  
Russian	
  government	
  has	
  deliberately	
  taken	
  control	
  over	
  the	
  major	
  national	
  media	
  
outlets,	
  including	
  TV	
  channels,	
  radio	
  stations,	
  print	
  press,	
  and	
  some	
  internet	
  resources.	
  
Only	
  few	
  publications	
  remain	
  free	
  and	
  are	
  able	
  to	
  fulfill	
  their	
  duties.	
  As	
  competition	
  on	
  
the	
  global	
  media	
  market	
  becomes	
  fiercer,	
  traditional	
  media	
  in	
  all	
  the	
  countries	
  are	
  
looking	
  for	
  new	
  ways	
  of	
  surviving	
  and	
  are	
  becoming	
  more	
  susceptible	
  to	
  corruption.	
  
The	
  problem	
  is	
  universal,	
  but	
  in	
  case	
  of	
  Russia	
  it	
  is	
  aggravated	
  by	
  Vladimir	
  Putin’s	
  
corrupt	
  political	
  regime.	
  Corruption	
  has	
  poisoned	
  Russian	
  media	
  on	
  both	
  levels—
institutional	
  and	
  individual.	
  The	
  objectives	
  of	
  this	
  research	
  are:	
  to	
  investigate	
  main	
  
methods	
  of	
  corrupting	
  the	
  media	
  and	
  the	
  journalists	
  that	
  the	
  Russian	
  government	
  has	
  
employed;	
  to	
  trace	
  the	
  effects	
  such	
  a	
  corruption	
  can	
  have	
  on	
  media	
  content	
  and,	
  as	
  a	
  
result,	
  on	
  public	
  opinion;	
  and	
  to	
  see	
  whether	
  the	
  few	
  free	
  media	
  can	
  contribute	
  into	
  
overcoming	
  this	
  negative	
  trend.	
  
	
  
	
  

The	
  research	
  framework	
  
	
  

Ten	
  years	
  ago,	
  corruption	
  as	
  a	
  subject	
  of	
  study	
  was	
  quite	
  a	
  small	
  field.	
  Today,	
  
numerous	
  academic	
  and	
  media	
  articles	
  on	
  the	
  issue	
  are	
  being	
  published	
  almost	
  daily.	
  
The	
  research	
  field	
  on	
  corruption	
  has	
  expanded,	
  and	
  this	
  trend	
  reflects	
  growing	
  public	
  
concern	
  for	
  the	
  effects	
  that	
  corruption	
  has	
  on	
  people’s	
  lives.	
  Another	
  reason	
  for	
  the	
  
growing	
  interest	
  is	
  development	
  of	
  the	
  new	
  media	
  (mostly,	
  internet)	
  that	
  allowed	
  for	
  
better	
  access	
  to	
  information	
  and	
  data	
  exchange	
  and,	
  therefore,	
  led	
  to	
  a	
  greater	
  
awareness	
  of	
  the	
  scale	
  of	
  the	
  problem.	
  Despite	
  the	
  fact	
  that	
  media	
  made	
  an	
  invaluable	
  
contribution	
  into	
  exposing	
  corruption,	
  unfortunately,	
  media	
  themselves	
  could	
  not	
  be	
  
spared	
  from	
  the	
  corruption.	
  This	
  paper	
  will	
  explore	
  the	
  correlation	
  between	
  the	
  
specifics	
  of	
  the	
  Russian	
  political	
  system	
  and	
  corruption	
  practices	
  in	
  the	
  Russian	
  media.	
  	
  
	
  
	
  
	
  
	
  



	
   2	
  

	
  
Table	
  of	
  Contents	
  

	
  
Introduction	
  (p.	
  2)	
  outlines	
  the	
  research	
  framework	
  and	
  explores	
  the	
  connection	
  

between	
  media	
  systems	
  and	
  political	
  regimes	
   	
  
	
   	
   	
   	
   	
   	
  
Chapter	
  1	
  (p.	
  4)	
  explores	
  the	
  concept	
  of	
  “media	
  corruption.”	
  Media	
  corruption	
  is	
  

a	
  rare	
  research	
  concept.	
  Most	
  of	
  the	
  studies	
  focus	
  on	
  the	
  opposite	
  situation—media	
  
helping	
  in	
  exposing	
  and	
  overcoming	
  corruption.	
  Still,	
  as	
  Russian	
  and	
  international	
  
experience	
  has	
  shown,	
  media	
  corruption	
  is	
  a	
  dangerous	
  development	
  that	
  can	
  take	
  
place	
  on	
  both	
  levels—institutional	
  and	
  personal.	
  	
  
	
  

Chapter	
  2	
  (p.	
  9)	
  provides	
  an	
  overview	
  of	
  the	
  recent	
  history	
  of	
  the	
  Russian	
  media	
  
in	
  the	
  context	
  of	
  the	
  country’s	
  political	
  development.	
  Analysis	
  shows	
  that	
  it	
  is	
  in	
  the	
  
tradition	
  of	
  Russian	
  journalism	
  that	
  the	
  media	
  are	
  patronized	
  and	
  managed	
  by	
  the	
  
authorities.	
  The	
  period	
  of	
  the	
  “freedom	
  of	
  speech”	
  was	
  short	
  and	
  therefore	
  insufficient	
  
for	
  the	
  Russian	
  media	
  to	
  be	
  established	
  as	
  the	
  “fourth	
  pillar	
  of	
  democracy.”	
  	
  
	
  

Chapter	
  3	
  (p.	
  15)	
  studies	
  contemporary	
  Russian	
  media	
  system.	
  The	
  ownership	
  
structure	
  of	
  the	
  Russian	
  media	
  market	
  shows	
  that	
  most	
  popular	
  mass	
  media	
  are	
  almost	
  
entirely	
  controlled	
  by	
  the	
  state—either	
  directly	
  or	
  through	
  business	
  groups	
  of	
  loyal	
  
businessmen	
  and	
  members	
  of	
  the	
  political	
  elite.	
  There	
  is	
  a	
  small	
  segment	
  of	
  
independent	
  media	
  outlets	
  that	
  try	
  to	
  abide	
  by	
  high	
  professional	
  standards	
  but	
  they	
  
have	
  small	
  audiences	
  and	
  therefore,	
  limited	
  influence	
  on	
  the	
  public	
  mood	
  in	
  general.	
  	
  
	
  

Chapter	
  4	
  (p.	
  25)	
  analyzes	
  different	
  types	
  of	
  media	
  corruption,	
  including	
  “black”	
  
and	
  “grey”	
  PR,	
  paid	
  editorial	
  articles	
  (zakazukha),	
  concealed	
  advertising	
  (jeansa),	
  
compromising	
  materials	
  (kompromat).	
  	
  
	
  

Conclusion	
  (p.	
  31)	
  provides	
  an	
  assessment	
  of	
  the	
  current	
  state	
  of	
  affairs	
  of	
  the	
  
Russian	
  media	
  market.	
  
	
  
	
   Appendix	
  (p.	
  33)	
  details	
  the	
  ownership	
  structure	
  of	
  the	
  Russian	
  media	
  market	
  
	
  
	
   Bibliography	
  (p.	
  38)	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  



	
   3	
  

INTRODUCTION	
  
	
  

The	
  media	
  are	
  often	
  referred	
  to	
  as	
  “the	
  fourth	
  estate”—an	
  institution	
  that	
  
monitors	
  and	
  shapes	
  the	
  political	
  process.	
  Sometimes	
  the	
  media	
  are	
  called	
  “the	
  fourth	
  
pillar	
  of	
  democracy”—an	
  institution	
  established	
  to	
  complement	
  three	
  other	
  pillars,	
  or	
  
branches	
  of	
  power—legislative,	
  executive,	
  and	
  judicial.	
  There	
  is	
  a	
  universal	
  consensus	
  
that	
  the	
  media	
  have	
  become	
  an	
  integral	
  part	
  of	
  modern	
  societies,	
  and	
  their	
  impact	
  on	
  
everyday	
  life	
  has	
  only	
  been	
  only	
  gaining	
  momentum.	
  The	
  media	
  exist	
  in	
  all	
  types	
  of	
  
countries—from	
  the	
  poorest	
  to	
  the	
  richest,	
  but	
  they	
  are	
  also	
  associated	
  with	
  democratic	
  
states	
  where	
  they	
  serve	
  not	
  as	
  tools	
  of	
  propaganda	
  or	
  mere	
  sources	
  of	
  information,	
  but	
  
also	
  as	
  watchdogs.	
  In	
  the	
  latter	
  capacity	
  they	
  play	
  an	
  essential	
  role	
  in	
  fighting	
  
corruption.	
  

Due	
  to	
  the	
  wide	
  spread	
  of	
  the	
  mass	
  media,	
  almost	
  every	
  moment	
  of	
  people’s	
  
public	
  and	
  personal	
  lives	
  is	
  currently	
  being	
  mediated	
  through	
  television,	
  radio,	
  the	
  
press,	
  internet,	
  social	
  media,	
  et	
  al.	
  The	
  media	
  help	
  to	
  create	
  the	
  public	
  space	
  where	
  
personal	
  interests	
  meet	
  public	
  interests,	
  where	
  these	
  interests	
  can	
  be	
  discussed	
  and	
  
eventually	
  transformed	
  into	
  policies	
  [Habermas].	
  In	
  a	
  sense,	
  a	
  study	
  of	
  modern	
  politics	
  
and	
  political	
  issues	
  is	
  a	
  study	
  of	
  how	
  these	
  issues	
  are	
  presented	
  and	
  interpreted	
  in	
  the	
  
media.	
  Political	
  agendas	
  are	
  shaped	
  and	
  promoted	
  through	
  the	
  media.	
  In	
  developed	
  
democracies,	
  the	
  media	
  aspire	
  for	
  meeting	
  the	
  standards	
  of	
  information	
  accuracy	
  and	
  
objectivity.	
  “A	
  mature	
  democracy	
  depends	
  on	
  having	
  an	
  educated	
  electorate,	
  informed	
  
and	
  connected	
  through	
  the	
  parliament,”	
  and	
  it’s	
  the	
  media’s	
  public	
  duty	
  to	
  inform	
  and	
  
educate	
  the	
  public	
  [Sampson].	
  As	
  a	
  prominent	
  political	
  reporter	
  Walter	
  Lippmann	
  once	
  
noted,	
  “if	
  there	
  is	
  no	
  steady	
  supply	
  of	
  trustworthy	
  and	
  relevant	
  news,”	
  the	
  democracy	
  
falters.	
  

In	
  democratic	
  countries,	
  the	
  media	
  are	
  responsible	
  for	
  providing	
  information	
  to	
  
citizens	
  so	
  they	
  could	
  participate	
  in	
  process	
  of	
  governance,	
  “to	
  maximize	
  the	
  
opportunities	
  for	
  citizens	
  to	
  make	
  political	
  decisions	
  and	
  cast	
  ballots	
  on	
  the	
  basis	
  of	
  
informed	
  choice.”	
  [Gunther	
  and	
  Mughan].	
  Democratic	
  media	
  model	
  means	
  that	
  there	
  is	
  
a	
  significant	
  degree	
  of	
  pluralism	
  in	
  the	
  media;	
  access	
  to	
  the	
  media	
  is	
  not	
  obstructed;	
  the	
  
media	
  represent	
  a	
  wide	
  spectrum	
  of	
  views,	
  ideas,	
  opinions,	
  and	
  ideologies;	
  and	
  they	
  are	
  
not	
  controlled	
  by	
  the	
  government	
  and/or	
  limited	
  number	
  of	
  private	
  owners	
  in	
  a	
  way	
  
that	
  limits	
  the	
  media’s	
  freedom	
  or	
  pluralism	
  [Becker].	
  

However,	
  under	
  conditions	
  of	
  other	
  types	
  of	
  political	
  systems	
  (authoritarian,	
  
totalitarian),	
  the	
  media	
  are	
  incorporated	
  into	
  the	
  state	
  apparatus	
  and	
  usually	
  serve	
  
merely	
  as	
  tools	
  of	
  propaganda.	
  In	
  closed	
  regimes,	
  the	
  state	
  use	
  the	
  media	
  to	
  sustain	
  
state	
  policies,	
  impose	
  influence	
  on	
  the	
  public	
  and	
  manipulate	
  public	
  opinion	
  to	
  maintain	
  
the	
  current	
  order.	
  National	
  media	
  need	
  to	
  be	
  studied	
  in	
  the	
  context	
  of	
  the	
  political	
  
system	
  in	
  which	
  they	
  are	
  compelled	
  to	
  operate.	
  It	
  would	
  not	
  be	
  correct	
  to	
  expect	
  North	
  
Korean	
  Central	
  TV	
  to	
  report	
  on	
  the	
  faults	
  of	
  Kim	
  Jong	
  Un’s	
  policies,	
  or	
  the	
  Cubavisión	
  
(one	
  of	
  Cuba’s	
  two	
  official	
  TV	
  channels)	
  to	
  criticize	
  Fidel	
  Castro	
  for	
  his	
  anti-­‐



	
   4	
  

Americanism.	
  The	
  media	
  of	
  these	
  countries	
  are	
  not	
  free	
  to	
  choose	
  what	
  to	
  report,	
  as	
  
they	
  are,	
  in	
  essence,	
  branches	
  of	
  the	
  government.	
  	
  

Russian	
  political	
  system	
  is	
  currently	
  described	
  as	
  authoritarian	
  (or	
  hybrid	
  
authoritarian),	
  which	
  is	
  characterized	
  by	
  “the	
  great	
  power”	
  agenda,	
  neo-­‐imperialism,	
  
militarism,	
  and	
  dominance	
  of	
  a	
  personalized	
  authority	
  [Shevtsova].	
  In	
  this	
  context,	
  the	
  
media	
  cannot	
  be	
  considered	
  “the	
  fourth	
  pillar	
  of	
  democracy.”	
  But	
  at	
  the	
  same	
  time	
  they	
  
are	
  not	
  under	
  total	
  state	
  control.	
  The	
  state	
  allows	
  for	
  “islands	
  of	
  freedom,”	
  a.k.a.	
  
independent	
  liberal	
  media,	
  to	
  operate	
  at	
  the	
  margins	
  of	
  the	
  public	
  political	
  discourse,	
  as	
  
long	
  as	
  their	
  audience	
  is	
  insignificant	
  and	
  therefore	
  irrelevant	
  at	
  the	
  national	
  scale.	
  
These	
  media	
  exist	
  so	
  that	
  political	
  opposition	
  can	
  channel	
  their	
  criticisms	
  and	
  
frustrations	
  and	
  “blow	
  off	
  steam”	
  without	
  posing	
  real	
  treat	
  to	
  the	
  regime.	
  

One	
  of	
  the	
  gravest	
  problems	
  of	
  the	
  modern	
  Russian	
  state	
  is	
  corruption,	
  and	
  it	
  
was	
  acknowledged	
  by	
  many	
  international	
  organizations	
  and	
  even	
  by	
  the	
  Russian	
  
government.	
  Transparency	
  International	
  ranked	
  Russia	
  133rd	
  out	
  of	
  177	
  countries	
  in	
  its	
  
2012	
  Corruption	
  Perceptions	
  Index1.	
  And	
  according	
  to	
  official	
  estimates2,	
  in	
  2013	
  only,	
  
the	
  country	
  lost	
  $312	
  million	
  to	
  corruption	
  practices.	
  Anti-­‐corruption	
  campaign	
  has	
  
been	
  on	
  the	
  state’s	
  political	
  agenda	
  for	
  years,	
  but	
  no	
  real	
  effort	
  to	
  overcome	
  the	
  
problem	
  has	
  been	
  made	
  yet.	
  	
  

Most	
  scholars	
  and	
  observers	
  agree	
  that	
  corruption	
  in	
  Russia	
  penetrated	
  every	
  
level	
  of	
  people’s	
  life,	
  and	
  no	
  institution	
  has	
  been	
  spared,	
  including	
  the	
  media.	
  After	
  the	
  
Soviet	
  Union	
  collapsed,	
  Russian	
  media	
  have	
  undergone	
  substantial	
  ideological	
  and	
  
economic	
  changes,	
  but	
  they	
  have	
  not	
  developed	
  enough	
  to	
  become	
  a	
  strong	
  
independent	
  institution	
  that	
  would	
  be	
  able	
  to	
  resist	
  pressure	
  from	
  the	
  new	
  political	
  
elites	
  or	
  business	
  structures.	
  At	
  the	
  same	
  time,	
  Russian	
  media	
  joined	
  the	
  international	
  
media	
  community	
  and	
  were	
  exposed	
  to	
  a	
  number	
  of	
  global	
  trends—convergence,	
  
tabloidization,	
  commercialization	
  of	
  content,	
  shift	
  from	
  informing	
  to	
  entertaining	
  
(“infotainment”).	
  	
  

This	
  paper	
  argues	
  the	
  spread	
  of	
  corruption	
  in	
  the	
  Russian	
  media	
  was	
  caused	
  by	
  a	
  
combination	
  of	
  two	
  factors—authoritarian	
  rollback	
  under	
  Vladimir	
  Putin’s	
  presidency	
  
and	
  commercialization	
  of	
  the	
  media	
  content.	
  	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
1	
  http://cpi.transparency.org/cpi2012/results/	
  
2	
  http://rapsinews.com/anticorruption_news/20131031/269475885.html	
  



	
   5	
  

CHAPTER	
  1.	
  WHAT	
  IS	
  MEDIA	
  CORRUPTION?	
  
	
  

Corruption	
  and	
  the	
  Media	
  
	
  
Media	
  corruption	
  is	
  a	
  rare	
  subject	
  of	
  research.	
  Most	
  of	
  the	
  studies	
  focus	
  on	
  the	
  

opposite	
  situation—how	
  the	
  media	
  participate	
  in	
  exposing	
  and	
  overcoming	
  corruption.	
  
But	
  as	
  it	
  is	
  indicated	
  in	
  the	
  2010	
  report	
  titled	
  “Cash	
  for	
  Coverage:	
  Bribery	
  of	
  Journalists	
  
Around	
  the	
  World”	
  by	
  the	
  Center	
  for	
  International	
  Media	
  Assistance,	
  “with	
  all	
  the	
  
organized	
  efforts	
  to	
  support	
  media	
  development	
  and	
  defend	
  press	
  freedom	
  around	
  the	
  
world,	
  there	
  has	
  been	
  remarkably	
  little	
  done	
  in	
  any	
  concerted	
  way	
  to	
  reduce	
  the	
  
problem	
  of	
  corrupt	
  journalism.”	
  

What	
  does	
  exactly	
  the	
  term	
  “media	
  corruption”	
  signify?	
  Does	
  it	
  mean	
  “cash	
  for	
  
news	
  coverage”	
  or	
  can	
  it	
  be	
  extrapolated	
  to	
  a	
  broader	
  context—such	
  as	
  failure	
  of	
  the	
  
media	
  as	
  a	
  democratic	
  institute	
  and	
  their	
  dereliction	
  of	
  duty	
  as	
  a	
  watchdog?	
  	
  

The	
  definition	
  of	
  the	
  term	
  “media	
  corruption”	
  has	
  not	
  been	
  developed	
  yet.	
  This	
  
paper	
  uses	
  the	
  term	
  “media”	
  as	
  the	
  main	
  means	
  of	
  mass	
  communication	
  (such	
  as	
  
television,	
  radio,	
  print	
  press,	
  and	
  the	
  internet)	
  regarded	
  collectively3	
  and	
  suggests	
  the	
  
definition	
  of	
  “media	
  corruption”	
  based	
  on	
  the	
  analysis	
  of	
  various	
  types	
  of	
  corruption	
  
observed	
  in	
  the	
  media.	
  	
  

Generally,	
  corruption	
  is	
  defined	
  as	
  “the	
  abuse	
  of	
  entrusted	
  power	
  for	
  private	
  
gain.”4	
  But	
  there	
  are	
  many	
  types	
  or	
  forms	
  of	
  corruption.	
  For	
  example,	
  Transparency	
  
International	
  classifies	
  corruption	
  into	
  three	
  categories—grand,	
  petty	
  and	
  political,	
  
depending	
  on	
  the	
  amounts	
  of	
  money	
  lost	
  and	
  the	
  sector	
  where	
  it	
  occurs.	
  Grand	
  
corruption	
  happens	
  at	
  the	
  high	
  level	
  of	
  government	
  and	
  distorts	
  policies	
  or	
  “the	
  central	
  
functioning	
  of	
  the	
  state,	
  enabling	
  leaders	
  to	
  benefit	
  at	
  the	
  expense	
  of	
  the	
  public	
  good.”	
  
Petty	
  corruption	
  describes	
  “everyday	
  abuse	
  of	
  entrusted	
  power	
  by	
  low-­‐	
  and	
  mid-­‐level	
  
public	
  officials	
  in	
  their	
  interactions	
  with	
  ordinary	
  citizens.”	
  Finally,	
  political	
  corruption	
  
is	
  a	
  manipulation	
  of	
  policies,	
  institutions	
  and	
  rules	
  of	
  procedure	
  in	
  the	
  allocation	
  of	
  
resources	
  and	
  financing	
  by	
  political	
  decision	
  makers,	
  who	
  abuse	
  their	
  position	
  to	
  
sustain	
  their	
  power,	
  status	
  and	
  wealth.	
  

Some	
  researchers	
  point	
  to	
  the	
  “systemic	
  corruption”	
  referring	
  to	
  corruption	
  
practices	
  as	
  an	
  integrated	
  aspect	
  of	
  the	
  country’s	
  economic,	
  social	
  and	
  political	
  system	
  
[Johnston].	
  Others	
  distinguish	
  “corporate	
  corruption”	
  that	
  occurs	
  in	
  relationships	
  
between	
  private	
  business	
  corporations	
  and	
  the	
  suppliers	
  or	
  clients	
  as	
  well	
  as	
  within	
  
corporations,	
  when	
  corporate	
  officials	
  use	
  the	
  corporation	
  resources	
  for	
  private	
  gain,	
  at	
  
the	
  expense	
  of	
  the	
  shareholders.	
  Finally,	
  studies	
  of	
  corruption	
  point	
  to	
  national	
  specifics	
  
of	
  corruption,	
  which	
  is	
  predetermined	
  by	
  the	
  country’s	
  historical	
  traditions,	
  and	
  aspects	
  
of	
  political,	
  legal,	
  and	
  economic	
  system.	
  	
  

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
3	
  McLuhan,	
  Marshall.	
  Understanding	
  Media:	
  The	
  Extensions	
  of	
  Man.	
  MIT	
  Press,	
  1994.	
  
4	
  http://www.transparency.org/whoweare/organisation/faqs_on_corruption	
  



	
   6	
  

This	
  classification	
  of	
  corruption	
  can	
  be	
  applied	
  to	
  the	
  media.	
  All	
  media	
  are	
  forced	
  
to	
  operate	
  in	
  the	
  constrained	
  environment,	
  determined	
  by	
  such	
  factors	
  as:	
  specifics	
  of	
  
the	
  national	
  political	
  and	
  legal	
  systems,	
  economy,	
  level	
  of	
  press	
  freedom,	
  journalism	
  
professional	
  codes	
  and	
  ethics.	
  Depending	
  on	
  the	
  country’s	
  national	
  specifics,	
  corruption	
  
in	
  the	
  media	
  can	
  happen	
  on	
  every	
  level	
  and	
  range	
  from	
  petty	
  to	
  grand,	
  to	
  systemic,	
  to	
  
corporate.	
  It	
  can	
  be	
  found	
  at	
  the	
  institutional	
  and	
  personal	
  levels.	
  	
  

At	
  the	
  institutional	
  level,	
  media	
  corruption	
  means	
  deterioration	
  of	
  the	
  role	
  of	
  the	
  
media	
  as	
  “the	
  fourth	
  pillar	
  of	
  democracy”	
  and	
  a	
  watchdog.	
  An	
  example	
  is	
  when	
  the	
  
media	
  becomes	
  incorporated	
  with	
  the	
  state	
  as	
  a	
  propaganda	
  tool.	
  Another	
  example	
  of	
  
media	
  corruption	
  describes	
  informal	
  editorial	
  practices,	
  such	
  as	
  advertisements	
  
published	
  as	
  editorial	
  content,	
  extortion	
  of	
  money	
  for	
  publishing	
  favorable	
  of	
  damaging	
  
articles,	
  etc.	
  At	
  the	
  personal	
  level,	
  media	
  corruption	
  refers	
  to	
  practicing	
  petty	
  
corruption,	
  such	
  as	
  bribery,	
  tapping,	
  et	
  al.	
  	
  

One	
  of	
  the	
  obvious	
  reasons	
  for	
  media	
  corruption	
  is	
  economy:	
  in	
  many	
  countries	
  
journalists	
  are	
  underpaid,	
  which	
  creates	
  incentives	
  for	
  bribery	
  and	
  extortion.	
  Another	
  
reason	
  is	
  political:	
  government	
  officials,	
  politicians,	
  owners	
  of	
  large	
  corporations	
  want	
  
to	
  control	
  public	
  information	
  about	
  them,	
  therefore	
  they	
  want	
  to	
  control	
  what	
  the	
  
media	
  say	
  about	
  them,	
  therefore	
  they	
  want	
  to	
  control	
  the	
  media.	
  	
  

Similar	
  to	
  political	
  corruption,	
  media	
  corruption	
  can	
  be	
  found	
  everywhere	
  in	
  the	
  
world,	
  but	
  the	
  scale	
  of	
  media	
  corruption	
  and	
  its	
  costs	
  differ	
  from	
  country	
  to	
  country.	
  
Overall,	
  media	
  corruption	
  undermines	
  the	
  fundamental	
  principles	
  of	
  journalism,	
  such	
  
as	
  truthfulness,	
  accuracy,	
  objectivity,	
  impartiality,	
  fairness,	
  and	
  public	
  accountability.	
  It	
  
also	
  betrays	
  public	
  trust	
  for	
  the	
  media,	
  damages	
  the	
  economy	
  of	
  the	
  media	
  business,	
  
and	
  obstructs	
  democratic	
  development.	
  
	
  

Media	
  Corruption	
  vs	
  Press	
  Freedom	
  
	
  
Some	
  studies	
  of	
  corruption	
  point	
  to	
  the	
  correlation	
  between	
  the	
  scale	
  of	
  

corruption	
  and	
  the	
  press	
  freedom.	
  “When	
  press	
  acts	
  like	
  a	
  watchdog,	
  corruption	
  
becomes	
  a	
  risk	
  to	
  government	
  officials.	
  (…)	
  Their	
  illegal	
  actions	
  are	
  more	
  likely	
  to	
  be	
  
discovered	
  and	
  disseminated	
  to	
  the	
  public,	
  leaving	
  them	
  vulnerable	
  to	
  public	
  outrage…	
  
Corrupt	
  governments	
  are	
  correct	
  to	
  fear	
  free	
  and	
  curious	
  press.”	
  [Vogl].	
  

Officials	
  in	
  every	
  country	
  are	
  prone	
  to	
  corruption	
  that	
  comes	
  with	
  the	
  nature	
  of	
  
political	
  power	
  that	
  they	
  are	
  endued	
  with.	
  Still,	
  corruption	
  is	
  more	
  likely	
  to	
  occur	
  in	
  the	
  
countries	
  where	
  democratic	
  institutions	
  are	
  underdeveloped,	
  judiciary	
  is	
  failing,	
  free	
  
media	
  are	
  lacking.	
  Officials	
  involved	
  in	
  corruption	
  practices	
  try	
  to	
  balance	
  expected	
  
costs	
  of	
  a	
  corrupt	
  act	
  against	
  the	
  potential	
  benefits.	
  The	
  most	
  evident	
  cost	
  would	
  be	
  the	
  
risk	
  of	
  being	
  caught	
  (such	
  as	
  public	
  exposure)	
  and	
  then	
  punished	
  for	
  the	
  criminal	
  deed.	
  
Therefore,	
  in	
  the	
  countries	
  that	
  enjoy	
  more	
  freedom	
  of	
  the	
  press,	
  this	
  risk	
  is	
  usually	
  
larger.	
  In	
  the	
  countries	
  where	
  the	
  media	
  are	
  not	
  free,	
  the	
  risk	
  of	
  being	
  exposed	
  is	
  less,	
  



	
   7	
  

which	
  leads	
  to	
  escalation	
  of	
  corruption	
  practices	
  [Treisman].	
  
There	
  is	
  a	
  variety	
  of	
  definitions	
  of	
  free	
  press,	
  but	
  in	
  essence	
  the	
  concept	
  of	
  free	
  

press	
  suggests	
  that	
  the	
  media	
  are	
  free	
  from	
  the	
  government	
  control,	
  while	
  citizens	
  have	
  
access	
  to	
  the	
  free	
  flow	
  of	
  information.	
  Scholars	
  agree	
  that	
  free	
  press	
  is	
  crucial	
  for	
  
political	
  (and	
  market)	
  efficiency,	
  as	
  well	
  as	
  for	
  the	
  citizens	
  to	
  make	
  knowledgeable	
  
decisions	
  about	
  their	
  voting	
  choices.	
  

Freedom	
  of	
  speech	
  is	
  one	
  of	
  the	
  fundamental	
  principles	
  of	
  unbiased	
  media	
  
coverage,	
  as	
  defined	
  by	
  Article	
  19	
  of	
  the	
  Declaration	
  of	
  Human	
  Rights,	
  and	
  Article	
  19	
  of	
  
the	
  UN	
  Convenant	
  on	
  Civil	
  and	
  Political	
  Rights.	
  Both	
  documents	
  were	
  signed	
  by	
  the	
  
majority	
  of	
  countries	
  in	
  the	
  world.	
  Still,	
  each	
  country’s	
  legal	
  and	
  political	
  framework	
  has	
  
a	
  direct	
  impact	
  on	
  the	
  environment	
  in	
  which	
  the	
  journalists	
  have	
  to	
  do	
  their	
  job.	
  In	
  
developing	
  countries,	
  democratic	
  institutions	
  are	
  not	
  mature	
  and	
  strong	
  enough	
  to	
  
secure	
  proper	
  conditions	
  for	
  independent	
  and	
  objective	
  media—and	
  some	
  
governments	
  use	
  this	
  situation	
  to	
  impose	
  restrictions	
  on	
  the	
  journalists	
  to	
  control	
  their	
  
work	
  and	
  preventing	
  them	
  from	
  reporting	
  unfavorable	
  information.	
  	
  

Restrictions	
  to	
  the	
  press	
  freedom	
  can	
  take	
  various	
  forms,	
  i.e.	
  censorship	
  for	
  
security	
  reasons,	
  media	
  licensing	
  and	
  registration,	
  etc.	
  Some	
  of	
  the	
  current	
  examples	
  
are:	
  blocking	
  of	
  certain	
  websites	
  (China,	
  Belarus),	
  oppressive	
  regulatory	
  system	
  (Saudi	
  
Arabia),	
  imprisonment	
  and	
  violence	
  against	
  journalists	
  (Syria,	
  Eritrea).	
  In	
  the	
  more	
  
oppressive	
  regimes,	
  like	
  Myanmar,	
  North	
  Korea,	
  Cuba,	
  the	
  media	
  are	
  subject	
  to	
  direct	
  
censorship	
  and	
  are	
  entirely	
  controlled	
  by	
  the	
  authorities5.	
  In	
  other	
  countries,	
  where	
  
press	
  freedom	
  is	
  guaranteed	
  constitutionally,	
  it	
  might	
  not	
  be	
  respected	
  on	
  practice.	
  For	
  
example,	
  in	
  Honduras6,	
  press	
  freedom	
  is	
  limited	
  by	
  intimidations	
  and	
  restrictive	
  press	
  
laws	
  that	
  are	
  used	
  against	
  journalists	
  who	
  try	
  to	
  cover	
  sensitive	
  subjects,	
  such	
  as	
  
government	
  corruption,	
  human	
  rights	
  abuses,	
  drug	
  trafficking,	
  etc.	
  Defamation	
  and	
  libel	
  
laws	
  can	
  also	
  be	
  used	
  to	
  restrict	
  press	
  freedom.	
  

Another	
  dimension	
  of	
  restricting	
  press	
  freedom	
  is	
  media	
  ownership	
  that	
  has	
  
direct	
  effect	
  on	
  reporting	
  both	
  in	
  the	
  developed	
  and	
  developing	
  world.	
  However,	
  in	
  
developed	
  democracies	
  independence	
  of	
  the	
  media	
  is	
  to	
  a	
  large	
  extent	
  protected	
  by	
  the	
  
law,	
  active	
  civil	
  society,	
  and	
  long-­‐term	
  traditions	
  of	
  unbiased	
  reporting.	
  In	
  the	
  
developing	
  countries	
  the	
  lack	
  of	
  these	
  conditions,	
  media	
  ownership	
  defines	
  the	
  news	
  
agenda	
  and	
  the	
  angle	
  of	
  reporting.	
  	
  

There	
  are	
  several	
  types	
  of	
  media	
  ownership:	
  state-­‐owned,	
  private,	
  public,	
  and	
  
community	
  media.	
  By	
  nature,	
  the	
  state-­‐owned	
  media	
  is	
  the	
  model	
  that	
  allows	
  for	
  the	
  
greatest	
  government	
  control	
  of	
  the	
  information,	
  but	
  independence	
  of	
  the	
  private	
  media	
  
can	
  also	
  be	
  infringed	
  due	
  to	
  the	
  owner’s	
  personal	
  interests	
  or	
  through	
  the	
  state	
  
regulation	
  (i.e.	
  licensing,	
  advertising,	
  taxation).	
  Concentration	
  of	
  private	
  media	
  in	
  the	
  
hands	
  of	
  a	
  small	
  group	
  of	
  individuals	
  (or	
  corporations)	
  is	
  another	
  factor	
  that	
  can	
  lead	
  to	
  

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
5	
  ‘10	
  Most	
  Censored	
  Countries.’	
  A	
  Report	
  by	
  Committee	
  to	
  Protect	
  Journalists,	
  May	
  2012.	
  
6	
  ‘Freedom	
  of	
  the	
  Press	
  2013.’	
  A	
  Report	
  by	
  Freedom	
  House,	
  2012.	
  



	
   8	
  

restraining	
  the	
  media,	
  which	
  is	
  the	
  case	
  for	
  many	
  countries	
  in	
  Latin	
  America.	
  Among	
  
other	
  factors	
  that	
  limit	
  the	
  media	
  and	
  can	
  eventually	
  lead	
  to	
  corruption	
  are	
  low	
  
professional	
  standards	
  and	
  poor	
  ethics	
  in	
  journalism.	
  	
  

The	
  current	
  state	
  of	
  affairs	
  in	
  the	
  Russian	
  media	
  system	
  allows	
  for	
  greater	
  scale	
  
of	
  corruption,	
  which	
  has	
  been	
  numerously	
  confirmed	
  by	
  the	
  Russian	
  officials,	
  
opposition	
  leaders,	
  and	
  international	
  watchdog	
  organizations.	
  However,	
  the	
  problem	
  is	
  
also	
  spiraled	
  by	
  another	
  factor—lack	
  of	
  rule	
  of	
  law.	
  For	
  people	
  involved	
  with	
  corruption	
  
practices,	
  the	
  probability	
  of	
  getting	
  caught	
  and	
  punished	
  is	
  derived	
  from	
  the	
  efficiency	
  
of	
  the	
  country’s	
  law-­‐enforcement	
  and	
  legal	
  system.	
  Even	
  if	
  a	
  person	
  gets	
  caught	
  and	
  
exposed	
  by	
  the	
  media,	
  the	
  risk	
  of	
  being	
  punished	
  can	
  be	
  mitigated	
  through	
  the	
  corrupt	
  
legal	
  system.	
  This	
  is	
  the	
  case	
  for	
  Russia	
  where,	
  according	
  to	
  a	
  global	
  survey	
  by	
  
Transparency	
  International,	
  police,	
  judiciary,	
  and	
  officials	
  are	
  viewed	
  as	
  the	
  most	
  
corrupt	
  institutions.	
  	
  

Russian	
  media	
  are	
  also	
  not	
  free	
  and	
  therefore	
  are	
  most	
  prone	
  to	
  corruption.	
  
According	
  to	
  the	
  2013	
  Press	
  Freedom	
  Index7,	
  published	
  by	
  the	
  Reporters	
  Without	
  
Borders,	
  Russia	
  is	
  ranked	
  148	
  out	
  of	
  179	
  countries	
  (it	
  fell	
  six	
  points	
  down	
  since	
  2012).	
  
Over	
  the	
  last	
  10	
  years,	
  the	
  country’s	
  position	
  in	
  the	
  Index	
  fluctuated	
  around	
  the	
  140th	
  
place,	
  except	
  for	
  2002	
  when	
  Russia	
  was	
  ranked	
  121st	
  with	
  the	
  worst	
  year	
  being	
  2009	
  
when	
  Russia	
  was	
  ranked	
  153rd.	
  Similar	
  dynamic	
  is	
  being	
  shown	
  in	
  the	
  Freedom	
  House’s	
  
Press	
  Freedom	
  Index:	
  since	
  2002	
  when	
  they	
  were	
  considered	
  “Partly	
  Free”	
  (Press	
  
Freedom	
  Score	
  –	
  60),	
  the	
  Russian	
  media	
  dropped	
  deep	
  into	
  the	
  “Not	
  Free”	
  category	
  
(Press	
  Freedom	
  Score	
  –	
  81)8.	
  

	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
7	
  2013	
  World	
  Press	
  Freedom	
  Index:	
  Dashed	
  Hopes	
  After	
  Hopes.	
  A	
  Report	
  of	
  Reporters	
  Without	
  Borders,	
  
May	
  2013.	
  
8	
  ‘Freedom	
  of	
  the	
  Press	
  2013.’	
  A	
  Report	
  by	
  Freedom	
  House,	
  2012.	
  
	
  



	
   9	
  

CHAPTER	
  2.	
  RUSSIAN	
  MEDIA	
  AND	
  THE	
  POLITICAL	
  CONTEXT	
  
	
  

The	
  State	
  Commercialized	
  Model	
  
	
  
The	
  roots	
  of	
  media	
  corruption	
  in	
  Russia	
  should	
  be	
  explored	
  within	
  the	
  

framework	
  of	
  the	
  Russian	
  political	
  system	
  and	
  in	
  the	
  context	
  of	
  the	
  developments	
  of	
  the	
  
Russian	
  media	
  market.	
  Studies	
  of	
  the	
  Russian	
  media	
  system	
  usually	
  highlight	
  a	
  number	
  
of	
  factors	
  that	
  shape	
  media	
  landscape	
  in	
  the	
  country.	
  Some	
  scholars	
  refer	
  to	
  economy,	
  
political	
  environment,	
  and	
  technologies	
  as	
  main	
  driving	
  forces,	
  while	
  others	
  point	
  to	
  the	
  
civil	
  society,	
  the	
  market,	
  and	
  the	
  state.	
  There	
  are	
  scholars	
  who	
  argue	
  that	
  “cultural	
  
factor”	
  needs	
  to	
  be	
  included	
  in	
  the	
  equation	
  as	
  well.	
  In	
  case	
  of	
  Russia,	
  the	
  latter	
  is	
  
crucial	
  because	
  this	
  factor	
  allows	
  for	
  better	
  understanding	
  of	
  the	
  country’s	
  traditional	
  
informal	
  practices	
  that	
  were	
  established	
  in	
  politics,	
  economy,	
  social	
  life,	
  and	
  as	
  a	
  
result—in	
  the	
  media	
  as	
  well.	
  [Ledeneva].	
  

There	
  are	
  several	
  approaches	
  to	
  studying	
  the	
  Russian	
  media.	
  The	
  first	
  approach	
  
focuses	
  on	
  the	
  trends	
  that	
  shaped	
  Russian	
  media	
  market	
  within	
  the	
  country	
  and	
  
analyzes	
  them	
  in	
  the	
  context	
  of	
  the	
  country’s	
  democratic	
  development.	
  [Hallin,	
  Mancini,	
  
2012].	
  The	
  second	
  approach	
  is	
  comparative—it	
  studies	
  Russian	
  experience	
  within	
  the	
  
tectonic	
  changes	
  of	
  the	
  post-­‐Soviet	
  space,	
  including	
  Eastern	
  and	
  Central	
  Europe	
  
[Smaele].	
  The	
  third	
  approach	
  is	
  framed	
  by	
  the	
  political	
  constraints	
  of	
  the	
  closed	
  
(authoritarian)	
  regimes	
  and	
  the	
  trends	
  of	
  the	
  global	
  media	
  market	
  (commercialization,	
  
tabloidization,	
  et	
  al.)	
  [Nordenstreng].	
  This	
  paper	
  uses	
  a	
  combination	
  of	
  the	
  first	
  and	
  
third	
  approaches	
  that	
  allows	
  for	
  better	
  understanding	
  of	
  how	
  the	
  national	
  media	
  
system	
  is	
  shaped.	
  

Hallin	
  and	
  Mancini	
  in	
  their	
  classic	
  work	
  Comparing	
  Media	
  Systems	
  use	
  a	
  
framework	
  of	
  four	
  dimensions	
  to	
  analyze	
  media	
  in	
  various	
  countries.	
  These	
  dimensions	
  
are:	
  structure	
  of	
  media	
  market,	
  the	
  degree	
  and	
  form	
  of	
  political	
  parallelism,	
  journalistic	
  
professionalism,	
  and	
  the	
  role	
  of	
  the	
  state.	
  Based	
  on	
  the	
  framework	
  of	
  this	
  approach,	
  
Vartanova	
  describes	
  the	
  current	
  Russian	
  media	
  model	
  as	
  State	
  Commercialized.	
  It	
  is	
  
characterized	
  by	
  the	
  duality	
  of	
  the	
  state’s	
  attitude	
  towards	
  the	
  media	
  system	
  and	
  
journalism.	
  On	
  one	
  hand,	
  the	
  state	
  controls	
  political	
  content	
  of	
  the	
  public	
  information	
  
and	
  mitigates	
  the	
  risks	
  of	
  publicizing	
  sensitive	
  political	
  issues;	
  the	
  state	
  also	
  manages	
  
the	
  political	
  agenda	
  to	
  guarantee	
  favorable	
  public	
  opinion	
  and	
  necessary	
  public	
  support	
  
for	
  the	
  President	
  and	
  his	
  allies.	
  On	
  the	
  other	
  hand,	
  the	
  state	
  allows	
  for	
  the	
  free	
  growth	
  
of	
  the	
  profit-­‐driven,	
  commercialized	
  entertainment	
  media	
  [Vartanova].	
  	
  

In	
  the	
  State	
  Commercialized	
  model,	
  media	
  corruption	
  penetrates	
  both—
institutional	
  and	
  personal	
  levels	
  of	
  the	
  media.	
  Due	
  to	
  the	
  state	
  control	
  over	
  political	
  
information,	
  Russian	
  media	
  have	
  been	
  incorporated	
  inside	
  the	
  state’s	
  repressive	
  
machine	
  and	
  are	
  being	
  used	
  as	
  propaganda	
  tools.	
  As	
  a	
  result,	
  most	
  of	
  the	
  Russian	
  media	
  
(especially,	
  television)	
  abandoned	
  their	
  role	
  as	
  a	
  watchdog.	
  Because	
  of	
  the	
  large	
  scale	
  of	
  
media	
  commercialization	
  and	
  the	
  prevail	
  of	
  informal	
  practices	
  in	
  the	
  country’s	
  politics,	
  



	
   10	
  

economy	
  and	
  social	
  life,	
  Russian	
  media	
  became	
  engaged	
  with	
  corrupt	
  editorial	
  
practices,	
  such	
  as	
  paid	
  articles	
  presented	
  as	
  editorial	
  content.	
  Under	
  the	
  described	
  
circumstances,	
  these	
  corrupt	
  practices	
  became	
  a	
  norm	
  among	
  the	
  majority	
  of	
  the	
  
journalists.	
  Therefore,	
  they	
  welcome	
  petty	
  corruption	
  (bribery,	
  extortion,	
  gifts)	
  and	
  see	
  
it	
  as	
  an	
  inherent	
  part	
  of	
  the	
  media	
  business,	
  because	
  “everyone	
  is	
  doing	
  so.”	
  

	
  
	
  
Brief	
  History	
  of	
  the	
  Russian	
  Media	
  
	
  
Recent	
  history	
  of	
  the	
  Russian	
  media	
  shows	
  how	
  the	
  media	
  system	
  was	
  

preconditioned	
  by	
  country’s	
  political	
  development.	
  In	
  the	
  1990s	
  the	
  Russian	
  media	
  
system	
  underwent	
  major	
  transformations	
  following	
  the	
  collapse	
  of	
  the	
  Soviet	
  Union.	
  
The	
  media	
  were	
  introduced	
  into	
  new	
  realities:	
  market	
  economy,	
  end	
  of	
  ideological	
  
control	
  of	
  the	
  Communist	
  Party,	
  political	
  pluralism,	
  development	
  of	
  the	
  new	
  public	
  
institutions,	
  et	
  al.	
  Fascinated	
  by	
  the	
  seemingly	
  ideal	
  Western	
  model	
  of	
  the	
  press,	
  
Russian	
  media	
  borrowed	
  most	
  of	
  its	
  characteristics:	
  freedom	
  of	
  speech,	
  private	
  
ownership	
  of	
  the	
  media	
  outlets,	
  similar	
  legislation,	
  distance	
  from	
  the	
  state,	
  public	
  
influence,	
  watchdog	
  role.	
  	
  

Still,	
  development	
  of	
  the	
  new	
  Russian	
  media	
  system	
  in	
  the	
  direction	
  of	
  the	
  
Western	
  ideal	
  was	
  constrained	
  by	
  the	
  deeply	
  rooted	
  cultural	
  and	
  professional	
  traditions	
  
of	
  the	
  Russian	
  journalism.	
  “For	
  centuries,	
  journalism	
  as	
  a	
  social	
  institution	
  in	
  Russia	
  has	
  
been	
  developing	
  free	
  from	
  economic	
  considerations	
  while	
  the	
  role	
  of	
  the	
  economic	
  
regulator	
  has	
  been	
  carried	
  out	
  by	
  the	
  state	
  which	
  in	
  turn	
  secured	
  the	
  paternalistic	
  
foundation	
  in	
  journalism…	
  [In	
  the	
  1990s]	
  the	
  state,	
  while	
  liberating	
  the	
  economic	
  
activity	
  in	
  the	
  media,	
  was	
  not	
  ready	
  to	
  relax	
  control	
  over	
  the	
  content.	
  This	
  has	
  produced	
  
practically	
  unsolvable	
  tension	
  for	
  the	
  media	
  themselves	
  trying	
  to	
  function	
  both	
  as	
  
commercial	
  enterprises	
  and	
  as	
  institutions	
  of	
  the	
  society.”	
  [Ivanitsky].	
  The	
  role	
  of	
  the	
  
state	
  in	
  the	
  Russian	
  media	
  system	
  has	
  been	
  and	
  remains	
  dominant.	
  	
  

After	
  the	
  new	
  Law	
  on	
  Mass	
  Media	
  was	
  adopted	
  in	
  1991,	
  thus	
  effectively	
  
establishing	
  guarantees	
  for	
  independence	
  of	
  the	
  media	
  and	
  the	
  freedom	
  of	
  speech,	
  the	
  
first	
  stage	
  of	
  privatization	
  of	
  the	
  media	
  market	
  followed.	
  In	
  early	
  1990s,	
  as	
  the	
  country	
  
was	
  going	
  through	
  an	
  acute	
  financial	
  crisis,	
  state	
  funding	
  of	
  the	
  media	
  was	
  cut	
  manifold,	
  
which,	
  in	
  its	
  turn,	
  led	
  to	
  drastic	
  cuts	
  in	
  circulation	
  numbers	
  and	
  staff.	
  As	
  some	
  scholars	
  
note,	
  a	
  whole	
  generation	
  of	
  Soviet	
  journalists	
  were	
  forced	
  to	
  change	
  profession.	
  At	
  the	
  
same	
  time,	
  numerous	
  private	
  media	
  companies	
  were	
  created	
  driven	
  by	
  the	
  forces	
  of	
  the	
  
free	
  market;	
  many	
  old	
  media	
  outlets	
  were	
  privatized,	
  reformatted	
  and	
  repurposed.	
  	
  

Despite	
  the	
  fact	
  that	
  Russian	
  political	
  and	
  social	
  institutions	
  underwent	
  major	
  
formal	
  changes	
  during	
  the	
  transition	
  period,	
  there	
  was	
  no	
  systemic	
  change	
  in	
  the	
  
informal	
  practices.	
  As	
  the	
  new	
  elites	
  were	
  fighting	
  for	
  redistribution	
  of	
  power	
  and	
  
economic	
  wealth,	
  the	
  country’s	
  transformation	
  reminded	
  more	
  of	
  the	
  “democratic	
  civic	
  
masquerade”	
  [Gross]	
  rather	
  than	
  presented	
  real	
  change.	
  The	
  “masquerade”	
  could	
  also	
  



	
   11	
  

be	
  observed	
  in	
  the	
  media	
  system.	
  Creation	
  of	
  formal	
  procedures	
  of	
  interactions	
  
between	
  the	
  media	
  and	
  the	
  state	
  did	
  not	
  destroy	
  traditional	
  informal	
  relations	
  between	
  
journalists	
  and	
  officials.	
  

As	
  the	
  country	
  acquired	
  relative	
  political	
  and	
  economic	
  stability	
  by	
  mid-­‐90s,	
  the	
  
second	
  stage	
  of	
  the	
  media	
  privatization	
  began	
  under	
  President’s	
  Yeltsin	
  “polycentric”	
  
political	
  model.	
  “Polycentric”	
  model	
  was	
  based	
  on	
  the	
  balance	
  of	
  various	
  power	
  
centers—oligarchs,	
  industrial-­‐financial	
  groups,	
  and	
  regional	
  state	
  administrations.	
  
During	
  this	
  period	
  the	
  media	
  enjoyed	
  relative	
  freedom	
  and	
  independence	
  from	
  the	
  
state,	
  however,	
  the	
  new	
  owners	
  and	
  managers	
  of	
  the	
  media	
  enterprises	
  used	
  them	
  quite	
  
instrumentally—to	
  manufacture	
  favorable	
  public	
  opinion.	
  Both	
  political	
  and	
  business	
  
elites	
  saw	
  the	
  media	
  as	
  weapons	
  to	
  gain	
  political	
  capital.	
  On	
  various	
  occasions,	
  business	
  
elites	
  would	
  barter	
  the	
  loyalty	
  of	
  their	
  privatized	
  media	
  for	
  economic	
  and	
  political	
  
perks.	
  As	
  Boris	
  Berezovsky,	
  one	
  of	
  the	
  owners	
  of	
  ORT	
  (Public	
  Russian	
  Television,	
  now	
  
renamed	
  to	
  Channel	
  One)	
  of	
  the	
  time	
  acknowledged,	
  he	
  “never	
  got	
  financial	
  profits	
  from	
  
ORT…	
  Political	
  profits	
  were	
  endless,	
  economic—none.”	
  [Resnyanskaya].	
  

During	
  this	
  period	
  the	
  struggle	
  among	
  the	
  elite	
  clans	
  was	
  often	
  reflected	
  in	
  the	
  
media	
  in	
  the	
  form	
  of	
  	
  “black”	
  and	
  “grey”	
  PR,	
  and	
  kompromat	
  wars.	
  The	
  elites	
  seemed	
  to	
  
recognize	
  the	
  advantages	
  of	
  the	
  media	
  in	
  this	
  struggle	
  and	
  aspired	
  for	
  converting	
  these	
  
advantages	
  into	
  concrete	
  benefits	
  and	
  moves	
  in	
  the	
  power	
  play.	
  But	
  the	
  media	
  could	
  
provide	
  even	
  more	
  leverage	
  for	
  political	
  purposes.	
  Election	
  campaigns—national,	
  
regional	
  and	
  local—would	
  be	
  impossible	
  to	
  win	
  without	
  the	
  support	
  of	
  the	
  media.	
  The	
  
struggle	
  for	
  political	
  power	
  culminated	
  in	
  1996	
  presidential	
  elections,	
  in	
  which	
  the	
  
incumbent	
  President	
  Yeltsin	
  went	
  to	
  the	
  runoff	
  with	
  the	
  leader	
  of	
  the	
  Russian	
  
Communist	
  Party	
  Gennady	
  Zyuganov.	
  In	
  this	
  historical	
  standoff,	
  Yeltsin	
  managed	
  win	
  by	
  
the	
  small	
  margin.	
  	
  

Much	
  of	
  the	
  credit	
  for	
  this	
  victory	
  is	
  attributed	
  to	
  the	
  new	
  liberal	
  Russian	
  media	
  
outlets	
  that	
  actively	
  endorsed	
  the	
  incumbent	
  president,	
  despite	
  his	
  health	
  problems	
  and	
  
a	
  much	
  publicized	
  alcohol	
  addiction.	
  Among	
  these	
  media	
  were	
  NTV,	
  Russia’s	
  first	
  
independent	
  TV-­‐channel	
  that	
  was	
  considered	
  one	
  of	
  the	
  most	
  objective	
  and	
  highly	
  
professional	
  television	
  networks	
  in	
  1994-­‐96,	
  and	
  Kommersant,	
  one	
  of	
  the	
  first	
  business	
  
dailies	
  in	
  Russia.	
  At	
  the	
  time	
  NTV	
  was	
  a	
  part	
  of	
  MediaMost	
  media	
  holding	
  owned	
  by	
  an	
  
influential	
  Russian	
  oligarch	
  Vladimir	
  Gusinsky;	
  and	
  Kommersant	
  Daily	
  belonged	
  to	
  
another	
  influential	
  oligarch	
  and	
  advisor	
  to	
  President	
  Yeltsin—Boris	
  Berezovsky.	
  Thus,	
  
the	
  media	
  played	
  a	
  crucial	
  role	
  in	
  the	
  drive	
  of	
  the	
  public	
  opinion	
  in	
  favor	
  of	
  Yeltsin	
  and	
  
in	
  his	
  eventual	
  victory.	
  

The	
  third	
  stage	
  of	
  the	
  evolution	
  of	
  the	
  media	
  system	
  in	
  Russia	
  started	
  with	
  
Vladimir	
  Putin’s	
  rise	
  to	
  power	
  in	
  2000.	
  The	
  new	
  Russian	
  president	
  transformed	
  the	
  
country’s	
  political	
  system	
  from	
  “polycentric”	
  to	
  “monocentric”	
  under	
  the	
  slogan	
  of	
  
increasing	
  stability	
  and	
  security—the	
  issues	
  that	
  brought	
  him	
  substantial	
  public	
  
support.	
  By	
  building	
  the	
  so-­‐called	
  “power	
  vertical”	
  Vladimir	
  Putin	
  eliminated	
  all	
  
alternative	
  political	
  forces	
  and	
  established	
  control	
  over	
  the	
  government,	
  the	
  parliament,	
  



	
   12	
  

the	
  judiciary,	
  and	
  the	
  media	
  system	
  to	
  secure	
  stability	
  of	
  the	
  new	
  regime.	
  In	
  early	
  2000s	
  
various	
  state	
  agencies	
  took	
  financial	
  or	
  managerial	
  control	
  over	
  70	
  percent	
  of	
  electronic	
  
media	
  outlets,	
  80	
  percent	
  of	
  the	
  regional	
  press,	
  and	
  20	
  percent	
  of	
  the	
  national	
  press	
  
[Vartanova].	
  As	
  a	
  result,	
  Russian	
  media	
  continued	
  to	
  be	
  used	
  as	
  tools	
  of	
  political	
  control	
  
but	
  now	
  these	
  “tools”	
  were	
  no	
  longer	
  distributed	
  among	
  competing	
  political	
  parties	
  and	
  
businesses,	
  but	
  remained	
  concentrated	
  in	
  the	
  hands	
  of	
  a	
  closed	
  political	
  circle	
  that	
  
swore	
  loyalty	
  to	
  President	
  Putin.	
  	
  

Overall,	
  during	
  this	
  period	
  the	
  political	
  discourse	
  in	
  Russia	
  deteriorated,	
  and	
  the	
  
public	
  debate	
  in	
  the	
  media	
  was	
  either	
  substituted	
  by	
  the	
  imitative	
  forms9	
  or	
  squeezed	
  
out	
  from	
  the	
  popular	
  media	
  outlets,	
  such	
  as	
  television	
  and	
  dailies	
  with	
  large	
  circulation,	
  
to	
  the	
  publications	
  with	
  much	
  smaller	
  readership,	
  like	
  Novaya	
  Gazeta,	
  or	
  to	
  the	
  internet.	
  
Under	
  the	
  pressure	
  from	
  the	
  new	
  Kremlin’s	
  elite,	
  in	
  2001	
  Boris	
  Berezovsky	
  was	
  forced	
  
to	
  sell	
  his	
  share	
  of	
  ORT	
  to	
  Roman	
  Abramovich,	
  another	
  Russian	
  oligarch,	
  who	
  claimed	
  
his	
  loyalty	
  to	
  Vladimir	
  Putin.	
  The	
  symbolic	
  culmination	
  of	
  the	
  new	
  elite’s	
  war	
  for	
  media	
  
control	
  was	
  the	
  government’s	
  takeover	
  of	
  MediaMost	
  holding	
  (its	
  most	
  valuable	
  asset	
  
was	
  NTV)	
  in	
  2002	
  by	
  Gazprom	
  Media—a	
  subsidiary	
  of	
  Gazprom,	
  the	
  largest	
  state-­‐
owned	
  corporation	
  in	
  Russia.	
  

At	
  the	
  same	
  time,	
  during	
  this	
  period,	
  Russian	
  media	
  became	
  an	
  integral	
  part	
  of	
  
the	
  global	
  media	
  community	
  following	
  the	
  process	
  of	
  global	
  convergence	
  and	
  
homogenization.	
  “While	
  the	
  media	
  were	
  exercising	
  its	
  policies	
  to	
  make	
  TV	
  less	
  
politically	
  engaged,	
  the	
  advertising	
  and	
  media	
  business	
  easily	
  filled	
  “empty”	
  niches	
  of	
  
political	
  programming	
  with	
  entertainment	
  content.”	
  [Vartanova]	
  Under	
  the	
  new	
  
conditions	
  of	
  the	
  monocentric	
  political	
  system,	
  it	
  was	
  a	
  natural	
  process:	
  the	
  state	
  
enjoyed	
  the	
  benefits	
  of	
  controlling	
  the	
  political	
  discourse,	
  and	
  the	
  media	
  welcomed	
  
financial	
  inflow	
  from	
  the	
  booming	
  advertising	
  industry	
  in	
  Russia.	
  	
  

One	
  of	
  the	
  key	
  characteristics	
  of	
  Russia’s	
  political	
  system	
  under	
  Vladimir	
  Putin’s	
  
rule	
  is	
  informal	
  subjecting	
  of	
  the	
  legislative	
  and	
  judicial	
  branches	
  of	
  power	
  to	
  the	
  
executive	
  branch,	
  controlled	
  by	
  the	
  President.	
  This	
  hierarchy	
  helped	
  the	
  President	
  to	
  
achieve	
  his	
  goal—to	
  establish	
  control	
  over	
  the	
  entire	
  political	
  process,	
  eliminate	
  
possible	
  risks	
  of	
  competition,	
  and	
  restructure	
  the	
  system	
  of	
  checks	
  and	
  balances.	
  By	
  
silencing	
  a	
  group	
  of	
  powerful	
  non-­‐conforming	
  businessmen10,	
  Vladimir	
  Putin	
  sent	
  a	
  

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
9	
  One	
  of	
  the	
  examples	
  is	
  Maxim	
  Shevchenko’s	
  talk	
  show	
  titled	
  “Sudite	
  Sami”	
  (Judge	
  for	
  Yourself).	
  It’s	
  
broadcasted	
  daily	
  on	
  Perviy	
  Kanal,	
  on	
  prime	
  time.	
  The	
  idea	
  is	
  to	
  invite	
  experts	
  who	
  have	
  different	
  views	
  
on	
  an	
  issue	
  suggested	
  by	
  the	
  show’s	
  anchor.	
  The	
  experts	
  have	
  to	
  present	
  their	
  arguments,	
  while	
  
Shevchenko	
  moderates	
  the	
  discussion.	
  At	
  the	
  end,	
  the	
  audience	
  vote	
  for	
  the	
  best	
  argument.	
  Despite	
  the	
  
looks	
  of	
  it,	
  the	
  pool	
  of	
  experts	
  invited	
  to	
  the	
  show	
  as	
  well	
  as	
  the	
  formulation	
  of	
  the	
  issue	
  are	
  carefully	
  
selected	
  on	
  the	
  condition	
  of	
  their	
  support	
  for	
  the	
  regime.	
  It	
  is	
  a	
  known	
  fact	
  that	
  Perviy	
  Kanal	
  has	
  black	
  
lists	
  of	
  people	
  (those,	
  opposed	
  to	
  the	
  regime)	
  who	
  will	
  never	
  be	
  invited	
  to	
  the	
  show.	
  
10	
  Criminal	
  cases	
  were	
  opened	
  against	
  the	
  media	
  magnates—Vladimir	
  Gusinsky	
  and	
  Boris	
  Berezovsky—
resulting	
  in	
  both	
  businessmen	
  ceding	
  their	
  assets	
  in	
  favor	
  of	
  the	
  state	
  and	
  fleeing	
  the	
  country.	
  
Imprisonment	
  of	
  Mikhail	
  Khodorkovsky,	
  head	
  of	
  Yukos,	
  the	
  largest	
  oil	
  company	
  in	
  Russia,	
  came	
  as	
  a	
  
shock	
  to	
  the	
  business	
  world	
  and	
  became	
  a	
  breaking	
  point	
  for	
  the	
  public	
  stand	
  of	
  many	
  owners	
  of	
  Russian	
  
companies.	
  



	
   13	
  

clear	
  message	
  to	
  the	
  business	
  community	
  to	
  distance	
  themselves	
  from	
  politics	
  and	
  thus	
  
established	
  control	
  over	
  corporate	
  Russia.	
  From	
  now	
  on,	
  only	
  those	
  who	
  complied	
  with	
  
his	
  political	
  line	
  and	
  demonstrated	
  loyalty	
  and	
  support	
  were	
  allowed	
  to	
  continue	
  their	
  
business	
  as	
  usual.	
  	
  

The	
  state	
  learned	
  to	
  utilize	
  a	
  wide	
  selection	
  of	
  political,	
  economic	
  and	
  legal	
  tools	
  
to	
  put	
  pressure	
  on	
  and	
  intimidate	
  the	
  media	
  [Vartanova].	
  Some	
  of	
  them	
  are:	
  
	
  

• providing	
  personal	
  privileges	
  or	
  access	
  to	
  closed	
  sources	
  of	
  information;	
  
preferential	
  treatment	
  for	
  certain	
  media	
  outlets	
  and	
  journalists;	
  

• acquiring	
  state	
  ownership	
  in	
  media	
  outlets	
  or	
  establishing	
  indirect	
  control	
  
through	
  ownership	
  by	
  private	
  companies	
  whose	
  owners	
  are	
  loyal	
  to	
  the	
  state;	
  

• banning	
  access	
  to	
  official	
  events	
  and	
  press	
  conferences,	
  refusal	
  to	
  provide	
  
requested	
  information;	
  

• bringing	
  legal	
  suits	
  against	
  media	
  outlets	
  and	
  journalists	
  on	
  the	
  grounds	
  of	
  
defamation,	
  libel,	
  et	
  al.;	
  	
  

• penalizing	
  the	
  media	
  and	
  suspending	
  the	
  license;	
  
• using	
  legal	
  sanctions,	
  such	
  as	
  tax	
  or	
  customs	
  legislation,	
  fire	
  safety	
  and	
  sanitary	
  

regulation.	
  
	
  

Application	
  of	
  these	
  techniques	
  transformed	
  Russian	
  media	
  system	
  into	
  a	
  
restricted	
  homogenous	
  field,	
  where	
  only	
  state-­‐controlled	
  media	
  outlets	
  were	
  allowed	
  to	
  
operate	
  on	
  the	
  national	
  scale.	
  The	
  regime	
  allowed	
  for	
  limited	
  operations	
  of	
  the	
  
independent	
  media	
  (the	
  press	
  and	
  the	
  internet	
  media)	
  to	
  absorb	
  the	
  protest	
  mood11.	
  	
  

Because	
  of	
  the	
  constrained	
  political	
  environment,	
  Russian	
  media	
  were	
  unable	
  to	
  
resist	
  the	
  pressure	
  from	
  the	
  state	
  and	
  succumbed	
  to	
  the	
  well-­‐known	
  propaganda	
  and	
  
conformism	
  pattern	
  according	
  to	
  which	
  they’ve	
  been	
  operating	
  in	
  the	
  Soviet	
  times.	
  The	
  
period	
  of	
  the	
  relative	
  freedom	
  of	
  press	
  ended	
  with	
  Vladimir	
  Putin	
  ascension	
  to	
  power,	
  it	
  
was	
  too	
  short	
  for	
  the	
  Russian	
  media	
  to	
  become	
  a	
  strong	
  democratic	
  institution	
  and	
  a	
  
watchdog.	
  	
  

It	
  is	
  noteworthy	
  that	
  today’s	
  situation	
  differs	
  from	
  the	
  Soviet	
  times.	
  Russia	
  is	
  no	
  
longer	
  a	
  closed	
  country,	
  Russian	
  media	
  are	
  exposed	
  to	
  the	
  free	
  flow	
  of	
  information	
  and	
  
the	
  developments	
  of	
  the	
  global	
  media	
  market,	
  and	
  Russian	
  journalists	
  are	
  aware	
  of	
  the	
  
media’s	
  role	
  in	
  the	
  free	
  world.	
  Therefore,	
  by	
  choosing	
  to	
  serve	
  as	
  propaganda	
  tools	
  to	
  
receive	
  benefits	
  from	
  the	
  state,	
  by	
  abandoning	
  their	
  public	
  duty	
  to	
  report	
  the	
  truth,	
  the	
  
majority	
  of	
  them	
  media	
  voluntarily	
  chose	
  to	
  engage	
  in	
  corrupt	
  practices.	
  	
  

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
11	
  One	
  of	
  the	
  examples	
  is	
  Snob	
  media	
  project	
  that	
  was	
  launched	
  in	
  2009	
  with	
  financial	
  support	
  of	
  one	
  of	
  
the	
  richest	
  businessman	
  in	
  Russia	
  Mikhail	
  Prokhorov.	
  As	
  some	
  analysts	
  suggest,	
  the	
  project	
  was	
  created	
  
as	
  a	
  “reservation	
  zone”	
  for	
  Russian	
  liberal	
  intellectuals	
  so	
  they	
  could	
  participate	
  in	
  political	
  debates	
  
through	
  this	
  media	
  outlet	
  with	
  limited	
  readership	
  but	
  have	
  little	
  to	
  none	
  influence	
  on	
  the	
  national	
  
political	
  agenda.	
  



	
   14	
  

Deterioration	
  of	
  the	
  public	
  political	
  discourse	
  is	
  a	
  direct	
  result	
  of	
  the	
  lack	
  of	
  
political	
  pluralism	
  and	
  competition.	
  As	
  it	
  happens	
  in	
  all	
  closed	
  regimes,	
  political	
  
discourse	
  in	
  Russia	
  transformed	
  from	
  an	
  open	
  political	
  communication	
  into	
  the	
  state’s	
  
narrative	
  [Khvostunova].	
  As	
  a	
  result,	
  the	
  content	
  of	
  political	
  discourse	
  became	
  flat	
  and	
  
dull.	
  	
  

Considering	
  general	
  disillusionment	
  of	
  the	
  Russian	
  citizens	
  in	
  politics	
  and	
  in	
  
their	
  own	
  abilities	
  to	
  influence	
  political	
  process	
  or	
  bring	
  about	
  change,	
  public	
  interest	
  
shifted	
  from	
  politics	
  to	
  the	
  entertainment	
  segment,	
  which	
  drives	
  the	
  expansion	
  of	
  the	
  
entertainment	
  segment.	
  Another	
  reason	
  for	
  this	
  expansion	
  is	
  commercialization	
  of	
  the	
  
global	
  media	
  market	
  driven	
  by	
  advertising	
  industry	
  and	
  aimed	
  at	
  stimulating	
  
consumption.	
  As	
  mentioned	
  above,	
  the	
  diminishing	
  political	
  discourse	
  created	
  an	
  
information	
  vacuum	
  in	
  Russia	
  that,	
  with	
  lack	
  of	
  other	
  alternatives,	
  had	
  been	
  filled	
  with	
  
entertainment	
  content.	
  Eventually,	
  this	
  process	
  led	
  to	
  tabloidization	
  of	
  the	
  media	
  and	
  
the	
  prevail	
  of	
  the	
  popular	
  media	
  formats	
  that	
  appeal	
  primarily	
  to	
  the	
  mass	
  audience.	
  	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  



	
   15	
  

CHAPTER	
  3.	
  RUSSIAN	
  MEDIA	
  MARKET	
  AND	
  THE	
  GLOBAL	
  TRENDS	
  
	
  

The	
  outlook	
  of	
  the	
  Russian	
  media	
  market	
  provides	
  an	
  insight	
  into	
  the	
  type	
  of	
  
information	
  Russian	
  media	
  produce	
  and	
  the	
  public	
  consumes.	
  It	
  shows	
  that	
  
entertainment	
  content	
  has	
  filled	
  the	
  empty	
  niche	
  of	
  the	
  political	
  programming.	
  At	
  the	
  
same	
  time,	
  while	
  political	
  and	
  investigative	
  journalism	
  is	
  declining	
  in	
  Russia,	
  Russian	
  
media	
  market	
  is	
  booming	
  due	
  to	
  the	
  high	
  inflow	
  of	
  advertising	
  money.	
  Today,	
  Russia	
  
ranks	
  ninth	
  in	
  the	
  top-­‐10	
  media	
  markets	
  in	
  the	
  world,	
  and	
  in	
  2013	
  its	
  market	
  growth	
  
rate	
  is	
  estimated	
  to	
  be	
  at	
  12	
  percent—the	
  highest	
  rate	
  across	
  the	
  top	
  ten	
  media	
  markets	
  
(see	
  Table	
  1).	
  	
  
	
  

Table	
  1.	
  Top-­‐10	
  Media	
  Markets	
  
	
  

Ranking	
  
(2013,	
  est.)	
  

Country	
   Growth	
  Rate	
  
(2012*)	
  

	
  

Growth	
  Rate	
  
(2012**)	
  

	
  
1	
   United	
  States	
   +4%	
   +3%	
  
2	
   China	
   +6%	
   +7%	
  
3	
   Japan	
   +3%	
   +3%	
  
4	
   United	
  Kingdom	
   +4%	
   +3%	
  
5	
   Germany	
   -­‐1%	
   0%	
  
6	
   Australia	
   -­‐1%	
   +1%	
  
7	
   Brazil	
   +13%	
   +9%	
  
8	
   France	
   -­‐4%	
   0%	
  
9	
   Russia	
   +13%	
   +12%	
  
10	
   Italy	
   -­‐12%	
   -­‐5%	
  

Source:	
  Aegis	
  Global	
  Report.	
  
*	
  Compared	
  to	
  2011;	
  	
  **	
  Compared	
  to	
  2012.	
  

	
  
According	
  to	
  Aegis	
  Global	
  Report,	
  the	
  high	
  growth	
  rate	
  of	
  the	
  Russian	
  media	
  

market	
  is	
  driven	
  by	
  the	
  growth	
  of	
  the	
  advertising	
  market,	
  especially	
  in	
  the	
  premium	
  
sector	
  (companies	
  with	
  the	
  annual	
  advertising	
  budget	
  of	
  more	
  than	
  3	
  billion	
  rubles,	
  or	
  
~$100,000).	
  Industries,	
  such	
  as	
  medicine	
  and	
  IT,	
  have	
  demonstrated	
  the	
  highest	
  
growth	
  of	
  18	
  and	
  13	
  percent	
  respectively.	
  The	
  2014	
  Sochi	
  Olympic	
  Games	
  is	
  expected	
  to	
  
give	
  the	
  market	
  an	
  additional	
  boost	
  next	
  year.	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  



	
   16	
  

Television	
  
	
  

The	
  ownership	
  structure	
  of	
  the	
  Russian	
  media	
  market	
  shows	
  that	
  the	
  national	
  
media	
  outlets	
  with	
  the	
  highest	
  audience	
  reach	
  are	
  controlled	
  by	
  the	
  state,	
  primarily—
television.	
  

Television	
  in	
  Russia	
  is	
  the	
  leading	
  source	
  of	
  information.	
  99	
  percent	
  of	
  Russian	
  
households	
  have	
  at	
  least	
  one	
  TV-­‐set,	
  and	
  about	
  94	
  percent	
  of	
  Russians	
  watch	
  TV	
  on	
  a	
  
daily	
  basis	
  [Vartanova].	
  The	
  core	
  of	
  the	
  TV	
  market	
  consists	
  of	
  19	
  federal	
  channels	
  
available	
  to	
  more	
  than	
  50	
  percent	
  of	
  population.	
  The	
  top-­‐five	
  channels	
  by	
  the	
  audience	
  
reach	
  are:	
  Perviy	
  Kanal	
  (Channel	
  One),	
  Rossiya	
  1,	
  NTV,	
  TNT	
  and	
  Pyatiy	
  Kanal	
  (Channel	
  
5).	
  

Russian	
  television	
  is	
  a	
  mixture	
  of	
  two	
  models—one	
  is	
  state-­‐controlled	
  (major	
  TV	
  
channels	
  are	
  either	
  owned	
  by	
  the	
  state	
  or	
  by	
  businessmen	
  and	
  companies	
  loyal	
  to	
  the	
  
state);	
  the	
  other	
  model	
  is	
  purely	
  commercial—it	
  provides	
  entertainment	
  content.	
  
Regardless	
  of	
  the	
  ownership	
  structure,	
  Russian	
  television	
  is	
  mostly	
  financed	
  through	
  
advertising	
  and	
  sponsorship	
  [Vartanova].	
  

The	
  chart	
  below	
  shows	
  that	
  the	
  three	
  main	
  channels—Perviy	
  Kanal	
  (Channel	
  
One),	
  Rossiya	
  1	
  and	
  NTV—have	
  the	
  highest	
  audience	
  reach:	
  14.2	
  percent,	
  13.7	
  percent,	
  
and	
  13.5	
  percent	
  respectively.	
  	
  

All	
  three	
  TV	
  channels	
  are	
  controlled	
  by	
  the	
  state:	
  the	
  majority	
  share	
  of	
  Channel	
  
One	
  belongs	
  to	
  Rosimuschestvo	
  (the	
  Federal	
  Agency	
  for	
  State	
  Property	
  Management).	
  
Other	
  shareholders	
  include	
  National	
  Media	
  Group	
  (controlled	
  by	
  the	
  structures	
  of	
  Yuri	
  
Kovalchuk,	
  Chairman	
  of	
  the	
  Board	
  of	
  Rossiya	
  Bank,	
  one	
  of	
  the	
  largest	
  banks	
  in	
  Russia,	
  
and	
  Vladimir	
  Putin’s	
  personal	
  friend;	
  and	
  Roman	
  Abramovich,	
  owner	
  of	
  Chelsea	
  football	
  
club	
  and	
  Putin’s	
  ally).	
  Rossiya	
  2	
  is	
  a	
  part	
  of	
  VGTRK	
  (All-­‐Russia	
  State	
  Television	
  and	
  
Radio	
  Broadcasting	
  Company)	
  which	
  is	
  owned	
  by	
  Rosimushchestvo.	
  NTV	
  is	
  also	
  
controlled	
  by	
  the	
  state	
  through	
  Gazprom	
  Media.	
  TNT	
  and	
  Pyatiy	
  Kanal	
  that	
  come	
  
respectively	
  fourth	
  and	
  fifth	
  in	
  the	
  top	
  TV	
  channels	
  by	
  audience	
  reach,	
  are	
  also	
  
controlled	
  by	
  the	
  state.	
  TNT	
  belongs	
  to	
  Gazprom	
  Media,	
  while	
  Channel	
  5	
  is	
  controlled	
  
by	
  National	
  Media	
  Group.	
  	
  
	
  

	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  

	
  
	
  



	
   17	
  

Top	
  TV	
  Channels	
  Audience	
  Reach,	
  2012-­‐2013	
  
	
  

	
  
Source:	
  Aegis	
  Global	
  Report.	
  

	
  
	
  

Print	
  Press	
  	
  
	
  

According	
  to	
  the	
  recent	
  Report	
  of	
  the	
  Russian	
  Guild	
  of	
  Press	
  Publishers,	
  the	
  total	
  
circulation	
  of	
  print	
  media	
  outlets	
  in	
  Russia	
  is	
  around	
  7.8	
  billion	
  copies,	
  including	
  2.7	
  
billion	
  copies	
  of	
  national	
  dailies,	
  2.6	
  billion—of	
  regional	
  copies,	
  and	
  2.5	
  billion—of	
  local	
  
press	
  copies.	
  Similar	
  to	
  the	
  television	
  segment,	
  the	
  press	
  market	
  is	
  divided	
  between	
  the	
  
two	
  media	
  models:	
  quality	
  dailies	
  and	
  weeklies	
  that	
  are	
  mostly	
  business	
  oriented	
  and	
  
have	
  relatively	
  small	
  readership;	
  and	
  popular	
  newspapers	
  and	
  magazines	
  that	
  are	
  
inclined	
  to	
  tabloidization.	
  	
  

For	
  the	
  last	
  five	
  years,	
  the	
  share	
  of	
  print	
  press	
  has	
  been	
  steadily	
  decreasing.	
  In	
  
the	
  first	
  half	
  of	
  2013,	
  the	
  circulation	
  of	
  national	
  newspapers	
  and	
  magazines	
  went	
  down	
  
by	
  7.5	
  percent,	
  while	
  its	
  market	
  share	
  shrank	
  by	
  6	
  percent.	
  The	
  main	
  reasons	
  for	
  that	
  
were	
  the	
  recession	
  following	
  the	
  2008	
  financial	
  crisis,	
  growth	
  of	
  the	
  share	
  of	
  internet	
  
media,	
  ban	
  of	
  advertising	
  alcohol	
  beverages	
  (since	
  January,	
  2013)	
  and	
  the	
  expected	
  ban	
  
of	
  advertising	
  tobacco	
  products	
  (projected	
  to	
  come	
  into	
  force	
  in	
  2014).	
  Tobacco	
  and	
  
alcohol	
  companies	
  were	
  among	
  the	
  major	
  contributors	
  in	
  the	
  print	
  market	
  profits.	
  	
  

The	
  structure	
  of	
  the	
  print	
  press	
  market	
  is	
  much	
  more	
  diverse	
  in	
  terms	
  of	
  
ownership,	
  but	
  publications	
  with	
  entertainment	
  content,	
  glossy	
  fashion	
  magazines,	
  
tabloids,	
  et	
  al.	
  are	
  dominating	
  the	
  market.	
  	
  

0.0	
  

2.0	
  

4.0	
  

6.0	
  

8.0	
  

10.0	
  

12.0	
  

14.0	
  

16.0	
  

PE
RV
IY
	
  K
AN
AL
	
  

RO
SS
IY
A	
  
1	
  

N
TV
	
  

TN
T	
  

PY
AT
IY
	
  K
AN
AL
	
  

ST
S	
  

RE
N
	
  T
V	
  

TV
	
  C
EN
TE
R	
  

TV
-­‐3
	
  

DO
M
AS
H
N
Y	
  

RO
SS
IY
A	
  
2	
  

ZV
EZ
DA
	
  

H1,	
  2013	
  

H1,	
  2012	
  



	
   18	
  

The	
  results	
  of	
  2012	
  TNS	
  survey	
  on	
  the	
  audience	
  reach	
  of	
  the	
  Russian	
  
publications	
  presented	
  in	
  Table	
  2	
  reveal	
  a	
  number	
  of	
  current	
  trends:	
  1)	
  the	
  newspaper	
  
with	
  the	
  largest	
  audience	
  reach	
  in	
  Russia	
  is	
  a	
  classified	
  daily	
  (Iz	
  Ruk	
  v	
  Ruki);	
  2)	
  it	
  is	
  
followed	
  by	
  Metro—a	
  freesheet	
  daily	
  intended	
  primarily	
  for	
  commuters;	
  3)	
  the	
  third	
  is	
  
Rossiyskaya	
  Gazeta,	
  an	
  official	
  source	
  of	
  political	
  information	
  provided	
  by	
  the	
  state;	
  
owned	
  by	
  Rosimushchestvo;	
  4)	
  out	
  of	
  top	
  ten	
  outlets,	
  only	
  two	
  newspapers	
  provide	
  
quality	
  political/business	
  content—Kommersant	
  (8th)	
  and	
  Vedomosti	
  (9th),	
  while	
  other	
  
newspapers	
  cover	
  entertainment	
  sector.	
  	
  

It	
  is	
  noteworthy	
  that	
  Izvestia,	
  a	
  well-­‐known,	
  respected	
  Soviet	
  brand,	
  was	
  
acquired	
  by	
  the	
  National	
  Media	
  Group	
  in	
  2011.	
  The	
  new	
  owners	
  pronounced	
  it	
  to	
  
become	
  a	
  state-­‐controlled	
  competitor	
  of	
  Kommersant	
  and	
  Vedomosti.	
  Izvestia	
  covers	
  
Russian	
  politics,	
  but	
  as	
  one	
  of	
  its	
  owners	
  and	
  editor-­‐in-­‐chief	
  Aram	
  Gabrelyanov	
  told	
  in	
  
an	
  interview,12	
  his	
  newspaper	
  has	
  three	
  forbidden	
  topics:	
  the	
  president,	
  the	
  prime	
  
minister,	
  and	
  the	
  patriarch.	
  Another	
  detail	
  that	
  needs	
  to	
  be	
  mentioned	
  is	
  that	
  even	
  
though	
  Kommersant	
  gained	
  its	
  reputation	
  of	
  the	
  first	
  independent	
  quality	
  daily	
  in	
  
Russia,	
  in	
  2006	
  it	
  was	
  acquired	
  by	
  Alisher	
  Usmanov,	
  head	
  of	
  Metallinvest	
  Management	
  
Company.	
  Mr	
  Usmanov	
  was	
  ranked	
  1st	
  in	
  the	
  Forbes’	
  Top-­‐200	
  Richest	
  Businessmen	
  in	
  
Russia	
  in	
  2013,	
  and	
  openly	
  supports	
  Vladimir	
  Putin.	
  In	
  the	
  context	
  of	
  the	
  Russian	
  
political	
  system,	
  such	
  ownership	
  suggests	
  that	
  Kommersant’s	
  coverage	
  of	
  politically	
  
sensitive	
  issues	
  can	
  be	
  managed	
  by	
  application	
  of	
  the	
  so-­‐called	
  “administrative	
  
resource,”	
  a.k.a.	
  pressure	
  from	
  the	
  Kremlin.	
  
	
  

Table	
  2.	
  Top	
  Dailies	
  in	
  terms	
  of	
  Audience	
  Reach*	
  (All-­‐Russia)	
  
	
  
	
   Newspaper	
   Audience	
  Reach	
  

(thousands	
  of	
  
people)	
  

%	
  

1	
   Iz	
  Ruk	
  v	
  Ruki	
  (From	
  Hand	
  to	
  Hand)	
   3242.9	
   5.4	
  
2	
   Metro	
  	
   1932.1	
   3.2	
  
3	
   Rossiyskaya	
  Gazeta	
   1060.3	
   1.8	
  
4	
   Moskovsky	
  Komsomolets	
   1048.1	
   1.7	
  
5	
   Sport-­‐Express	
   523.9	
   0.9	
  
6	
   Sovietsky	
  Sport	
   418.9	
   0.7	
  
7	
   Izvestia	
  	
   334.9	
   0.6	
  
8	
   Kommersant	
  	
   219.9	
   0.4	
  
9	
   Trud	
  (Labor)	
   196.9	
   0.3	
  
10	
   Vedomosti	
   134.6	
   0.2	
  

Source:	
  TNS	
  Russia,	
  NRS,	
  2012	
  

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
12	
  Aram	
  Gabrelyanov:	
  “Putin	
  is	
  the	
  nation’s	
  father,	
  and	
  there	
  is	
  nothing	
  you	
  can	
  demand	
  from	
  him.”	
  	
  
http://os.colta.ru/media/paper/details/23555/page1	
  (accessed	
  on	
  November	
  18,	
  2013).	
  



	
   19	
  

*	
  Komsomolskaya	
  Pravda	
  did	
  not	
  participate	
  in	
  this	
  survey,	
  but	
  according	
  to	
  the	
  
public	
  data,	
  its	
  daily	
  circulation	
  is	
  around	
  655,000	
  copies,	
  Friday	
  edition—2.7	
  million.	
  
	
  

Table	
  3	
  provides	
  evidence	
  that	
  the	
  Russian	
  readers	
  lack	
  interest	
  in	
  political	
  
issues.	
  All	
  top	
  ten	
  weeklies	
  with	
  the	
  largest	
  audience	
  reach	
  in	
  Russia	
  are	
  popular	
  
publications	
  with	
  mass	
  appeal	
  (i.e.	
  Argumenty	
  i	
  Fakty,	
  Komsomolskaya	
  Pravda,	
  Moya	
  
Semiya)	
  and	
  tabloids	
  (i.e.	
  Zhizn,	
  Express	
  Gazeta).	
  Weeklies	
  that	
  provide	
  serious	
  analysis	
  
of	
  the	
  current	
  political	
  issues	
  are	
  scarce	
  on	
  the	
  market.	
  Few	
  examples	
  are	
  Kommersant-­‐
Vlast,	
  Expert,	
  and	
  the	
  New	
  Times,	
  but	
  the	
  first	
  two	
  magazines	
  are	
  owned	
  by	
  the	
  oligarchs	
  
who	
  openly	
  support	
  the	
  President.	
  Kommersant-­‐Vlast	
  is	
  produced	
  by	
  Kommersant	
  
Publishing	
  House	
  that,	
  as	
  mentioned	
  above,	
  is	
  owned	
  by	
  Alisher	
  Usmanov.	
  Expert	
  is	
  a	
  
part	
  of	
  Expert	
  Media	
  Holding	
  that	
  is	
  owned	
  by	
  Oleg	
  Deripaska’s	
  Basic	
  Element	
  and	
  a	
  
Russian	
  state	
  corporation—Vnesheconombank.	
  
	
  

Table	
  3.	
  Top	
  Weeklies	
  in	
  terms	
  of	
  Audience	
  Reach*	
  (All-­‐Russia)	
  
	
  
	
   Newspaper	
   Audience	
  Reach	
  

(thousands	
  of	
  people)	
  
%	
  

1	
   Argumenty	
  i	
  Fakty	
  (Arguments	
  and	
  
Facts)	
  

6389.3	
  	
   10.6	
  	
  

2	
   Komsomolskaya	
  Pravda	
   5287.1	
  	
   8.8	
  	
  
3	
   Teleprogramma	
   4890.1	
  	
   8.1	
  	
  
4	
   777	
   4399.0	
  	
   7.3	
  	
  
5	
   Orakul	
  (Oracle)	
   2230.7	
  	
   3.7	
  	
  
6	
   Moya	
  Semiya	
  (My	
  Family)	
   1806.0	
  	
   3.0	
  	
  
7	
   Moskovsky	
  Komsomolets	
  (MK	
  +	
  TV)	
   1744.6	
  	
   2.9	
  	
  
8	
   Zhizn	
  (Life)	
   1710.1	
  	
   2.8	
  	
  
9	
   MK	
  Region	
   1532.2	
  	
   2.5	
  	
  
10	
   Express	
  Gazeta	
   1250.4	
  	
   2.1	
  	
  

Source:	
  TNS	
  Russia,	
  NRS,	
  2012	
  
	
  

At	
  the	
  same	
  time	
  the	
  audience	
  preferences	
  across	
  Russia	
  differ	
  from	
  those	
  of	
  the	
  
population	
  of	
  the	
  large	
  cities.	
  Table	
  4	
  shows	
  this	
  difference	
  for	
  Moscow	
  audience.	
  
Moskovsky	
  Komsomolets	
  is	
  the	
  second	
  most	
  popular	
  newspaper	
  in	
  Moscow.	
  Even	
  
though	
  the	
  newspaper	
  has	
  a	
  mass	
  media	
  appeal	
  and	
  tends	
  to	
  tabloidization,	
  sometimes	
  
it	
  publishes	
  sharp	
  political	
  commentaries.	
  The	
  newspaper	
  is	
  owned	
  by	
  its	
  editor-­‐in-­‐
chief	
  Pavel	
  Gusev,	
  who	
  also	
  holds	
  several	
  official	
  positions,	
  such	
  as	
  head	
  of	
  the	
  Moscow	
  
Union	
  of	
  Journalists,	
  member	
  of	
  the	
  Presidential	
  Human	
  Rights	
  Council,	
  and	
  member	
  of	
  
the	
  Russian	
  Public	
  Chamber.	
  Still,	
  private	
  ownership	
  of	
  the	
  newspaper	
  allows	
  for	
  
certain	
  freedom	
  in	
  terms	
  of	
  political	
  discourse.	
  	
  



	
   20	
  

Another	
  difference	
  is	
  that	
  Novaya	
  Gazeta	
  appears	
  eighth	
  in	
  the	
  top	
  ten	
  most	
  
popular	
  newspapers	
  in	
  Moscow.	
  Novaya	
  Gazeta	
  is	
  one	
  of	
  the	
  very	
  few	
  newspapers	
  on	
  
the	
  market	
  that	
  produces	
  high	
  standard	
  pieces	
  of	
  investigative	
  journalism.	
  It	
  is	
  owned	
  
by	
  the	
  members	
  of	
  the	
  editorial	
  board;	
  minority	
  shares	
  belong	
  to	
  Russian	
  businessman	
  
Alexander	
  Lebedev	
  and	
  former	
  Soviet	
  president	
  Mikhail	
  Gorbachev.	
  	
  
	
  

Table	
  4.	
  Top	
  Dailies	
  in	
  terms	
  of	
  Audience	
  Reach*	
  (Moscow)	
  
	
  
	
   Newspaper	
   Audience	
  Reach	
  

(thousands	
  of	
  people)	
  
%	
  

1	
   Metro	
   1164.1	
   11.6	
  
2	
   Moskovsky	
  Komsomolets	
   685.8	
   6.8	
  
3	
   Rossiyskaya	
  Gazeta	
   210.5	
   2.1	
  
4	
   Sport-­‐Express	
   171.8	
   1.7	
  
5	
   Sovietsky	
  Sport	
   167.5	
   1.7	
  
6	
   Iz	
  Ruk	
  v	
  Ruki	
   138.9	
   1.4	
  
7	
   Izvestia	
  	
   119.2	
   1.2	
  
8	
   Novaya	
  Gazeta	
   112.1	
   1.1	
  
9	
   Kommersant	
   110.4	
   1.1	
  
10	
   Vedomosti	
   91.7	
   0.9	
  
Source:	
  TNS	
  Russia,	
  NRS,	
  2012	
  
	
  
	
  

Radio	
  
	
  

Radio	
  is	
  the	
  growing	
  segment	
  of	
  the	
  Russian	
  media	
  market.	
  According	
  to	
  
Vartanova,	
  the	
  main	
  reasons	
  for	
  the	
  increase	
  in	
  number	
  of	
  the	
  radio	
  stations	
  are	
  
advancements	
  in	
  broadcasting	
  of	
  commercial	
  music,	
  and	
  fragmentation	
  of	
  the	
  audience.	
  
Aegis	
  Global	
  Report	
  shows	
  that	
  in	
  2012	
  radio	
  segment	
  of	
  the	
  advertising	
  market	
  in	
  
Russia	
  increased	
  by	
  23	
  percent,	
  but	
  in	
  the	
  first	
  half	
  of	
  2013	
  the	
  growth	
  slowed	
  down	
  to	
  
14	
  percent.	
  

The	
  majority	
  of	
  the	
  Russian	
  radio	
  stations	
  broadcast	
  music	
  and	
  entertainment	
  
content.	
  According	
  to	
  2012	
  VTsIOM	
  survey,	
  Russkoye	
  Radio	
  is	
  the	
  most	
  popular	
  radio	
  
station	
  in	
  Russia,	
  followed	
  by	
  Europa	
  Plus	
  and	
  Autoradio.	
  Out	
  of	
  15	
  radio	
  stations	
  that	
  
are	
  listed	
  in	
  the	
  ranking,	
  only	
  three	
  broadcast	
  political	
  talk	
  shows:	
  Mayak,	
  Radio	
  
Rossiya,	
  and	
  Ekho	
  Moskvy.	
  Mayak	
  and	
  Radio	
  Rossiya	
  are	
  state-­‐owned	
  
(Rosimushchestvo),	
  while	
  Ekho	
  Moskvy	
  is	
  owned	
  by	
  Gazprom	
  Media.	
  Still,	
  Ekho	
  Mosvky	
  
allows	
  for	
  members	
  of	
  opposition	
  to	
  participate	
  in	
  some	
  its	
  programs	
  and	
  to	
  voice	
  
criticisms	
  of	
  the	
  regime.	
  

	
  



	
   21	
  

Table	
  5.	
  Most	
  Popular	
  Radio	
  Stations	
  
	
  
#	
   Radio	
  Station	
   Audience	
  Reach	
  
1	
   Russkoye	
  Radio	
  (Russian	
  Radio)	
   14%	
  
2	
   Europa	
  Plus	
   11%	
  
3	
   Avtoradio	
   10%	
  
4	
   Mayak	
   9%	
  
5	
   Radio	
  Shanson	
   8%	
  
6	
   Radio	
  Rossiya	
   7%	
  
7	
   Dorozhnoye	
  Radio	
  (Road	
  Radio)	
   5%	
  
8	
   Radio	
  Dacha	
   4%	
  
8	
   Retro	
  FM	
   4%	
  
9	
   Hit	
  FM	
   3%	
  
9	
   Dynamite	
  FM	
   3%	
  
9	
   Yumor	
  FM	
  (Humor	
  FM)	
   3%	
  
10	
   Ekho	
  Moskvy	
   2%	
  
10	
   Love	
  Radio	
   2%	
  
10	
   Militseyskaya	
  Volna	
  (Police	
  Wave)	
   2%	
  

Source:	
  WTsIOM,	
  2012	
  
	
  

	
  
Internet	
  

	
  
Internet	
  market	
  in	
  Russia	
  shows	
  extremely	
  positive	
  dynamic.	
  In	
  the	
  first	
  half	
  of	
  

2013,	
  internet	
  advertising	
  grew	
  by	
  30	
  percent,	
  which	
  is	
  the	
  highest	
  increase	
  across	
  all	
  
media.	
  	
  

As	
  the	
  chart	
  below	
  shows,	
  the	
  increase	
  of	
  the	
  internet	
  share	
  has	
  been	
  quite	
  
dramatic.	
  In	
  2007,	
  the	
  share	
  of	
  internet	
  of	
  the	
  Russian	
  media	
  market	
  did	
  not	
  exceed	
  3	
  
percent,	
  while	
  by	
  2012	
  it	
  has	
  amounted	
  to	
  19	
  percent.	
  Over	
  the	
  same	
  period,	
  the	
  share	
  
of	
  the	
  print	
  press	
  dropped	
  by	
  9	
  percent,	
  and	
  radio—by	
  3	
  percent,	
  while	
  the	
  share	
  of	
  
television	
  decreased	
  by	
  1	
  percent.	
  	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  



	
   22	
  

Structural	
  Change	
  of	
  the	
  Russian	
  Media	
  Market	
  
	
  

	
  
Source:	
  Aegis	
  Global	
  Report.	
  

	
  
However,	
  it’s	
  noteworthy	
  that	
  the	
  share	
  of	
  internet	
  grows	
  not	
  only	
  because	
  new	
  

users	
  acquire	
  access	
  to	
  the	
  internet,	
  but	
  also	
  because	
  of	
  the	
  increase	
  in	
  the	
  number	
  of	
  
connection	
  points.	
  Today,	
  every	
  fourth	
  internet	
  user	
  in	
  Russia	
  has	
  three	
  or	
  more	
  
devices	
  connecting	
  them	
  to	
  the	
  internet.	
  Meanwhile,	
  the	
  number	
  of	
  Russian	
  citizen	
  who	
  
have	
  access	
  to	
  internet	
  hardly	
  exceeds	
  50	
  percent13.	
  But	
  as	
  shown	
  at	
  the	
  chart	
  below,	
  
the	
  average	
  daily	
  reach	
  of	
  popular	
  Russian	
  internet	
  resources	
  (Yandex,	
  Mail.ru,	
  Vk.com)	
  
is	
  actually	
  higher	
  than	
  that	
  of	
  Perviy	
  Kanal.	
  

	
  

	
  
Source:	
  Aegis	
  Global	
  Report	
  

	
  

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
13	
  According	
  to	
  Aegis	
  Group,	
  75.3	
  million	
  of	
  Russian	
  citizens	
  (~52.5	
  percent	
  of	
  the	
  country	
  population)	
  
have	
  access	
  to	
  internet,	
  with	
  31.9	
  million	
  of	
  them	
  based	
  in	
  small	
  cities	
  (population	
  of	
  100,000	
  and	
  less)	
  
and	
  43.4	
  million—in	
  larger	
  cities	
  (population	
  of	
  100,000	
  and	
  more).	
  

49%	
  

7%	
  

23%	
  

3%	
  
18%	
  

2007	
  
TV	
  

Radio	
  

Press	
  

Internet	
  

48%	
  

4%	
  

19%	
  

13%	
  
16%	
  

2012	
  
TV	
  

Radio	
  

Press	
  

Internet	
  

19.1	
  
18.2	
  

16.1	
  
15.3	
  

13.5	
  
12.9	
  
12.5	
  
11.8	
  

9.9	
  
9.6	
  
8.9	
  

Yandex	
  
Mail.ru	
  
Vk.com	
  

Perviy	
  Kanal	
  
Rossiya	
  1	
  

STS	
  
TNT	
  
NTV	
  

Odnoklassniki.ru	
  
Ren	
  TV	
  

Google	
  (ru+com)	
  

Average	
  Daily	
  Audience	
  Reach	
  (mln)	
  



	
   23	
  

Table	
  6	
  shows	
  the	
  most	
  popular	
  websites	
  of	
  the	
  Russian	
  internet	
  (RuNet)	
  by	
  
their	
  audience	
  reach.	
  Yandex	
  tops	
  the	
  list,	
  being	
  the	
  most	
  popular	
  Russian	
  search	
  
engine	
  and	
  accumulating	
  34	
  websites	
  on	
  its	
  platform.	
  Yandex’s	
  primary	
  competitor	
  
Mail.ru	
  comes	
  third,	
  but	
  two	
  other	
  websites	
  of	
  the	
  Mail.ru	
  Group	
  (odnoklassniki.ru	
  and	
  
Moi	
  Mir)	
  are	
  rated	
  fifth	
  and	
  sixth.	
  	
  

Popular	
  internet	
  media	
  (as	
  opposed	
  to	
  internet	
  search	
  engines	
  and	
  social	
  media)	
  
are	
  at	
  the	
  bottom	
  of	
  the	
  Top-­‐15	
  list.	
  Rbc.ru	
  and	
  Qip.ru	
  belong	
  to	
  a	
  privately	
  owned	
  RBC	
  
Holding,	
  while	
  Ria.ru	
  is	
  an	
  internet	
  platform	
  of	
  RIA	
  Novosti,	
  a	
  state-­‐owned	
  news	
  agency.	
  
Kp.ru	
  is	
  a	
  part	
  of	
  Komsomolskaya	
  Pravda	
  Holding	
  is	
  owned	
  by	
  ESN	
  Group,	
  associated	
  
with	
  a	
  state	
  transportation	
  company—Russian	
  Railways.	
  	
  
	
  

Table	
  6.	
  RuNet’s	
  Most	
  Popular	
  Internet	
  Websites	
  
	
  
	
   Website	
   Operator	
   Monthly	
  Audience	
  Reach*	
  

(thousands	
  visits)	
  
1	
   Yandex.ru	
   Yandex	
   29166.2	
  
2	
   Vk.com	
   VKontakte	
   29143.3	
  
3	
   Mail.ru	
   Mail.ru	
  Group	
   27065.2	
  
4	
   Google	
  (ru	
  +	
  com)	
   Google	
   26036.4	
  
5	
   Odnoklassniki.ru	
   Mail.ru	
  Group	
   25264.9	
  
6	
   Moi	
  Mir	
  

(my.mail.ru)	
  
Mail.ru	
  Group	
   22830.5	
  

7	
   LiveJournal.com	
   SUP	
  Media	
   16139.4	
  
8	
   Rutube.com	
   RuTube	
   15096.5	
  
9	
   Avito.ru	
   AVITO	
   14552.8	
  
10	
   Liveinternet.ru	
   Klimenko	
  &	
  Co	
   11290.8	
  
11	
   Kinipoisk.ru	
   Kinopoisk	
   10634.3	
  
12	
   Rbc.ru	
   RBC	
  Holding	
   9995.7	
  
13	
   Qip.ru	
   RBC	
  Holding	
   9709.4	
  
14	
   Ria.ru	
   RIA	
  Novosti	
   9106.6	
  
15	
   Kp.ru	
   Komsomolskaya	
  Pravda	
   8823.7	
  

Sources:	
  TNS,	
  Tasscom,	
  March	
  2012	
  
	
  

Today,	
  Russian	
  internet	
  is	
  quite	
  diverse	
  in	
  terms	
  of	
  forms	
  of	
  ownership,	
  which	
  
allows	
  for	
  greater	
  freedom	
  of	
  expression	
  and	
  variety	
  of	
  information	
  sources.	
  	
  
	
  
	
  
	
  
	
  

	
  



	
   24	
  

CHAPTER	
  4.	
  INFORMAL	
  PRACTICES	
  OF	
  THE	
  RUSSIA	
  MEDIA	
  
	
  
	
  

Types	
  of	
  media	
  corruption	
  
	
  

It	
  is	
  difficult	
  to	
  estimate	
  the	
  scale	
  of	
  media	
  corruption	
  in	
  Russia,	
  since	
  
information	
  on	
  this	
  subject	
  is	
  concealed	
  or	
  tabooed.	
  However,	
  some	
  pieces	
  of	
  
information	
  are	
  available	
  in	
  the	
  public	
  space.	
  In	
  2001,	
  the	
  Moscow	
  Times	
  estimated	
  
hidden	
  advertising	
  “a	
  multimillion-­‐dollar	
  industry	
  involving	
  nearly	
  every	
  publication	
  in	
  
the	
  country.”	
  	
  The	
  newspaper	
  also	
  pointed	
  out	
  that	
  nine	
  leading	
  Russian	
  publications	
  
alone	
  were	
  receiving	
  a	
  total	
  of	
  $25	
  million	
  per	
  year	
  through	
  payment	
  for	
  articles,	
  often	
  
from	
  PR	
  agencies	
  placing	
  stories	
  for	
  their	
  clients14.	
  According	
  to	
  Alexander	
  Pankin,	
  one	
  
of	
  the	
  leading	
  media	
  experts	
  in	
  Russia,	
  these	
  estimation	
  is	
  much	
  too	
  low.	
  	
  

One	
  of	
  the	
  reasons	
  for	
  the	
  unprecedented	
  growth	
  of	
  corrupt	
  practices	
  in	
  the	
  
media	
  in	
  the	
  90s	
  was	
  acute	
  financial	
  crisis	
  after	
  the	
  collapse	
  of	
  the	
  Soviet	
  Union.	
  Russian	
  
economy	
  was	
  in	
  chaos.	
  Old	
  Soviet	
  and	
  emerging	
  new	
  elites	
  were	
  fiercely	
  fighting	
  for	
  the	
  
welfare	
  and	
  political	
  power.	
  During	
  this	
  period	
  political	
  consulting	
  industry	
  rapidly	
  
formed	
  and	
  started	
  booming.	
  “One	
  simply	
  cannot	
  ignore	
  the	
  proliferation	
  of	
  public	
  
relation	
  firms,	
  training	
  programs,	
  university	
  courses	
  and	
  degrees,	
  literature	
  and	
  an	
  
army	
  of	
  “craftsmen”	
  specializing	
  in	
  “electoral	
  technologies.	
  By	
  calling	
  themselves	
  
imagemakers,	
  politologists,	
  PR	
  men,	
  and	
  political	
  consultants,	
  they	
  introduce	
  new	
  terms	
  
to	
  the	
  post-­‐Soviet	
  discourse.”	
  	
  
	
   Some	
  of	
  these	
  terms	
  were:	
  	
  

• “black	
  PR”	
  and	
  “grey	
  PR”	
  as	
  applied	
  to	
  formation	
  of	
  a	
  negative	
  opinion	
  of	
  
someone	
  or	
  something;	
  	
  

• zakakukha	
  (paid	
  articles)	
  that	
  referred	
  to	
  bribes	
  in	
  exchange	
  of	
  publication	
  of	
  
materials	
  aimed	
  at	
  changing	
  public	
  opinion	
  in	
  favor	
  of	
  or	
  against	
  an	
  individual,	
  a	
  
party	
  or	
  a	
  company;	
  

• kompromat	
  	
  (ocompromising	
  materials)	
  that	
  mean	
  discrediting	
  information	
  used	
  
strategically	
  for	
  political,	
  legal,	
  media,	
  or	
  business	
  purposes.	
  
[Ledeneva].	
  
	
  
As	
  the	
  main	
  means	
  of	
  mass	
  communications,	
  the	
  media	
  serve	
  as	
  tools	
  of	
  	
  “black”	
  

and	
  “grey”	
  PR.”	
  There	
  are	
  various	
  interpretations	
  of	
  the	
  terms	
  and	
  the	
  differences	
  
between	
  the	
  two.	
  To	
  sum	
  up,	
  “black	
  PR”	
  is	
  an	
  illegal	
  and	
  unethical	
  act	
  that	
  leads	
  to	
  
criminal	
  charges,	
  while	
  “grey	
  PR”	
  can	
  be	
  either	
  illegal,	
  but	
  ethical,	
  or	
  legal,	
  but	
  unethical.	
  
Examples	
  of	
  “black	
  PR”	
  are:	
  manipulation	
  of	
  the	
  results	
  at	
  the	
  polling	
  stations,	
  cutting	
  
	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
14	
  Russian	
  journalism's	
  'dirty	
  little'	
  not-­‐so-­‐secret—charging	
  for	
  stories.	
  Freedomforum.org,	
  June	
  12,	
  2001	
  
http://www.freedomforum.org/templates/document.asp?documentID=14128	
  (accessed	
  on	
  November	
  
18,	
  2013).	
  
	
  



	
   25	
  

the	
  cable	
  of	
  a	
  local	
  TV	
  station	
  to	
  block	
  a	
  competitor’s	
  campaign,	
  or	
  introducing	
  the	
  so-­‐
called	
  dvoiniki	
  (doubles)—candidates	
  with	
  similar	
  sounding	
  names	
  to	
  confuse	
  voters	
  
[Ledeneva].	
  As	
  a	
  rule,	
  “grey	
  PR”	
  exploits	
  legal	
  loopholes	
  and	
  manipulates	
  the	
  law	
  
(refusal	
  to	
  register	
  a	
  candidate	
  for	
  trivial	
  offenses	
  and	
  not	
  giving	
  him	
  or	
  her	
  a	
  chance	
  to	
  
resolve	
  these	
  minor	
  issues);	
  or	
  engage	
  in	
  illegal,	
  but	
  “justifiable”	
  practices	
  for	
  the	
  
greater	
  good	
  (publication	
  of	
  the	
  compromising	
  material	
  to	
  expose	
  “an	
  evil	
  competitor”).	
  

Black	
  and	
  grey	
  PR	
  operate	
  through	
  the	
  media,	
  in	
  which	
  case	
  zakazukha,	
  or	
  
jeansa15	
  (another	
  Russian	
  term	
  used	
  to	
  describe	
  a	
  paid	
  editorial	
  article),	
  and	
  
kompromat	
  can	
  be	
  used	
  as	
  the	
  concrete	
  instruments	
  of	
  the	
  PR	
  campaign.	
  	
  

Kompromat	
  was	
  a	
  Russian	
  media	
  phenomenon	
  that	
  dominated	
  press,	
  television,	
  
and	
  radio	
  in	
  the	
  90s.	
  Some	
  research	
  suggests	
  that	
  there	
  was	
  a	
  large	
  market	
  of	
  
kompromat	
  services	
  in	
  Russia	
  that	
  operated	
  to	
  satisfy	
  the	
  demand	
  of	
  various	
  political	
  
groups,	
  corrupt	
  businesses,	
  and	
  other	
  interested	
  parties.	
  While	
  in	
  the	
  90s,	
  as	
  all	
  of	
  these	
  
groups	
  were	
  struggling	
  for	
  power	
  and	
  welfare,	
  the	
  so-­‐called	
  kompromat	
  wars	
  were	
  
regular	
  in	
  the	
  media.	
  The	
  1996	
  presidential	
  campaign	
  and	
  the	
  1999	
  parliamentary	
  
elections	
  are	
  considered	
  to	
  be	
  the	
  dirtiest	
  in	
  terms	
  of	
  the	
  amount	
  of	
  compromising	
  
materials	
  leaked	
  to	
  the	
  media.	
  During	
  this	
  time	
  the	
  media	
  were	
  constantly	
  subject	
  to	
  
manipulation	
  and	
  use	
  for	
  agenda	
  hidden	
  from	
  the	
  public	
  [Ledeneva].	
  

After	
  Vladimir	
  Putin	
  came	
  to	
  power	
  in	
  2000,	
  kompromat	
  wars	
  declined.	
  There	
  
can	
  be	
  two	
  reasons	
  for	
  this	
  change.	
  First,	
  a	
  former	
  KGB	
  agent	
  who	
  knew	
  how	
  to	
  
efficiently	
  accumulate	
  and	
  use	
  information,	
  Vladimir	
  Putin	
  consolidated	
  kompromat	
  
market	
  in	
  a	
  way	
  that	
  he	
  was	
  the	
  key	
  person	
  who	
  had	
  access	
  to	
  all	
  the	
  existing	
  
compromising	
  materials	
  and	
  services	
  and	
  was	
  the	
  only	
  person	
  who	
  could	
  use	
  this	
  data	
  
as	
  leverage	
  against	
  his	
  enemies.	
  Second,	
  the	
  abundance	
  of	
  fabricated	
  materials	
  released	
  
during	
  the	
  kompromat	
  wars	
  in	
  the	
  90s	
  caused	
  Russian	
  public	
  to	
  lose	
  trust	
  for	
  the	
  media	
  
and	
  to	
  become	
  immune	
  and	
  insensitive	
  to	
  the	
  amount	
  of	
  “dirt”	
  spilled	
  over	
  the	
  news.	
  	
  

Consolidation	
  of	
  power	
  in	
  the	
  hands	
  of	
  Vladimir	
  Putin	
  eventually	
  made	
  political	
  
discourse	
  a	
  controlled	
  and	
  homogenous	
  space	
  with	
  one	
  dominant	
  player—the	
  
president.	
  Starting	
  from	
  2000s,	
  Russian	
  media	
  switched	
  from	
  serving	
  as	
  tools	
  of	
  
kompromat	
  wars	
  to	
  serving	
  as	
  tools	
  of	
  the	
  state	
  propaganda,	
  while	
  also	
  engaging	
  deeper	
  
into	
  other	
  corrupt	
  practices,	
  now	
  mostly	
  related	
  to	
  business	
  and	
  corporate	
  issues.	
  

	
  
Pricelists	
  of	
  Russian	
  Media	
  Corruption	
  

	
  	
  
In	
  2001,	
  a	
  St.	
  Petersburg	
  PR	
  agency,	
  Promaco	
  PR,	
  conducted	
  an	
  experiment	
  to	
  

test	
  which	
  of	
  the	
  Russian	
  media	
  outlets	
  are	
  engaged	
  in	
  corruption.	
  The	
  agency	
  sent	
  out	
  
a	
  press-­‐release	
  to	
  twenty	
  one	
  Moscow-­‐based	
  publications	
  requesting	
  them	
  to	
  publish	
  it	
  

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
15	
  “Jeansa”	
  is	
  a	
  Russian	
  slang	
  word	
  for	
  “jeans.”	
  One	
  of	
  the	
  explanation	
  of	
  the	
  etimology	
  of	
  this	
  term	
  refers	
  
to	
  an	
  early	
  90s	
  case	
  involving	
  Perviy	
  Kanal,	
  in	
  which	
  the	
  a	
  jeans	
  store	
  in	
  Moscow	
  paid	
  to	
  the	
  editorial	
  
team	
  for	
  producing	
  a	
  positive	
  news	
  piece	
  about	
  the	
  store	
  with	
  actual	
  jeans	
  merchandise.	
  



	
   26	
  

as	
  an	
  editorial	
  article.	
  The	
  story	
  described	
  in	
  the	
  press-­‐release	
  was	
  fake:	
  a	
  nonexistent	
  
company	
  called	
  Svetofor	
  was	
  allegedly	
  introduced	
  to	
  the	
  market.	
  	
  

After	
  receiving	
  response	
  from	
  all	
  the	
  publications,	
  Promaco	
  came	
  clean	
  about	
  
the	
  experiment,	
  and	
  the	
  story	
  was	
  consequently	
  detailed	
  in	
  the	
  Kommersant	
  article	
  
titled	
  “The	
  Russian	
  Press	
  Turned	
  Out	
  to	
  Be	
  for	
  Sale.”16	
  

The	
  experiment	
  showed	
  that	
  only	
  one	
  publication,	
  Klient	
  magazine	
  (produced	
  by	
  
the	
  Kommersant	
  publishing	
  house)	
  ran	
  the	
  press	
  release	
  for	
  free.	
  Three	
  more,	
  Izvestia,	
  
Sevodnya	
  and	
  Itogi,	
  said	
  they	
  could	
  only	
  publish	
  the	
  press	
  release	
  if	
  it	
  was	
  marked	
  as	
  an	
  
advertisement.	
  Another	
  four,	
  Kommersant-­‐Dengi,	
  Expert,	
  Kompaniya	
  and	
  Vedomosti,	
  
said	
  the	
  information	
  in	
  the	
  press	
  release	
  was	
  not	
  sufficient	
  to	
  run	
  a	
  story.	
  The	
  rest	
  
thirteen	
  media	
  outlets	
  (Moskovsky	
  Komsomolets,	
  Vremya	
  Novostei,	
  Novye	
  Izvestia,	
  
Ekonomika	
  i	
  Zhizn,	
  Vremya	
  MN,	
  Komsomolskaya	
  Pravda,	
  Nezavisimaya	
  Gazeta,	
  
Obshchaya	
  Gazeta,	
  Vechernyaya	
  Moskva,	
  Tribuna,	
  Profil,	
  Rossiyskaya	
  Gazeta,	
  and	
  
Argumenty	
  i	
  Fakty)	
  agreed	
  to	
  publish	
  the	
  story	
  as	
  an	
  editorial	
  article	
  after	
  they	
  received	
  
payments	
  from	
  the	
  firm.	
  	
  

	
  
Some	
  of	
  those	
  payments	
  are	
  listed	
  below:	
  

• Moskovsky	
  Komsomolets:	
  26,800	
  rubles	
  ($95017)	
  for	
  “advertising”	
  
• Rossiyskaya	
  Gazeta:	
  57,320	
  rubles	
  ($2,000)	
  for	
  “producing	
  a	
  media	
  product”	
  
• Komsomolskaya	
  Pravda:	
  15,687	
  ($550)	
  rubles	
  for	
  “information	
  material”	
  
• Nezavisimaya	
  Gazeta:	
  14,340	
  ($500)	
  rubles	
  for	
  “preparation	
  of	
  an	
  article”	
  

	
  
After	
  running	
  the	
  story,	
  Promaco	
  called	
  a	
  press-­‐conference	
  to	
  explain	
  the	
  

experiment.	
  According	
  to	
  Promaco’s	
  director	
  Kirill	
  Semenov,	
  when	
  his	
  agency	
  tried	
  to	
  
enter	
  Moscow	
  media	
  market,	
  it	
  was	
  intending	
  to	
  work	
  by	
  the	
  rules	
  determined	
  by	
  the	
  
Law	
  on	
  Mass	
  Media.	
  But	
  it	
  turned	
  out	
  that	
  the	
  agency	
  was	
  losing	
  against	
  its	
  competitors,	
  
because	
  “no	
  one	
  in	
  Russia	
  worked	
  that	
  way	
  [by	
  the	
  rules—O.K.].”	
  Promaco	
  pointed	
  out	
  
that	
  corrupt	
  practices,	
  such	
  as	
  prepaid	
  editorial	
  articles,	
  or	
  “jeansa,”	
  damage	
  public	
  
trust	
  and	
  cause	
  losses	
  in	
  advertising	
  profits	
  due	
  to	
  redistribution	
  of	
  the	
  profit	
  sources	
  in	
  
favor	
  of	
  PR.	
  "The	
  mass	
  media	
  have	
  ceased	
  to	
  be	
  free	
  channels	
  of	
  communication,"	
  added	
  
Raniya	
  Ibatullina,	
  head	
  of	
  the	
  Promaco	
  Moscow	
  office.	
  

Promaco	
  story,	
  even	
  though	
  it	
  created	
  a	
  great	
  stir	
  at	
  the	
  time,	
  did	
  little	
  to	
  change	
  
the	
  situation.	
  Over	
  the	
  last	
  decade,	
  despite	
  the	
  boosting	
  growth	
  of	
  the	
  Russian	
  media	
  	
  
and	
  its	
  incorporation	
  into	
  the	
  global	
  media	
  market,	
  convergence	
  of	
  the	
  media	
  and	
  
development	
  of	
  the	
  new	
  technologies,	
  Russian	
  media	
  still	
  follow	
  the	
  same	
  pattern	
  of	
  
publishing	
  prepaid	
  editorial	
  articles	
  on	
  a	
  regular	
  basis.	
  	
  

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
16	
  Pianykh,	
  Gleb,	
  Kadik,	
  Lev.	
  ‘The	
  Russian	
  Press	
  Turned	
  Out	
  to	
  Be	
  for	
  Sale.’	
  Kommersant,	
  February	
  24,	
  
2001	
  http://www.kommersant.ru/doc/169551	
  (accessed	
  on	
  November	
  18,	
  2001).	
  
17	
  At	
  the	
  2001	
  exchange	
  rate.	
  	
  



	
   27	
  

In	
  2012,	
  Openspace.ru	
  (now	
  Colta.ru)	
  published	
  a	
  story	
  detailing	
  price	
  tags	
  for	
  
paid	
  articles	
  in	
  Russian	
  media18.	
  The	
  article’s	
  title—“Xerox	
  Boxes	
  Rule	
  and	
  Will	
  Rule	
  For	
  
a	
  Long	
  Time”—referred	
  to	
  the	
  infamous	
  “Xerox	
  box	
  scandal”	
  in	
  1996	
  when	
  Arkady	
  
Yevstafyev	
  and	
  Sergei	
  Lisovsky,	
  members	
  of	
  Boris	
  Yeltsin	
  reelection	
  campaign	
  team,	
  
were	
  detained	
  while	
  trying	
  to	
  bring	
  out	
  a	
  Xerox	
  paper	
  box	
  allegedly	
  filled	
  with	
  over	
  
$500,000	
  in	
  cash	
  from	
  the	
  Moscow	
  government’s	
  headquarters	
  (White	
  House).	
  “Xerox	
  
box	
  scandal”	
  is	
  often	
  referred	
  to	
  as	
  a	
  symbol	
  of	
  illegal	
  financial	
  operations	
  in	
  Russia.	
  

According	
  to	
  Openspace.ru’s	
  investigation,	
  most	
  of	
  the	
  media	
  do	
  not	
  receive	
  
money	
  for	
  the	
  paid	
  editorials	
  directly,	
  but	
  rather	
  work	
  through	
  specialized	
  PR	
  agencies.	
  
For	
  examples,	
  some	
  of	
  the	
  payments	
  that	
  Trud	
  newspaper	
  received	
  for	
  paid	
  articles	
  
were	
  channeled	
  through	
  Tainy	
  Sovetnik	
  (Secret	
  Advisor)	
  PR	
  agency	
  that	
  specializes	
  on	
  
integrated	
  campaigns,	
  including	
  traditional	
  advertising,	
  GR,	
  and	
  “jeansa.”	
  Most	
  of	
  the	
  
clients	
  paying	
  for	
  “jeansa”	
  are	
  regional	
  governors	
  who	
  need	
  to	
  have	
  national	
  publicity	
  
for	
  self-­‐promotion,	
  or	
  smaller	
  companies	
  that	
  are	
  interested	
  in	
  favorable	
  articles	
  about	
  
themselves	
  “to	
  show	
  off	
  in	
  front	
  of	
  their	
  vane	
  owners.”	
  Another	
  example	
  is	
  Uspekh	
  
(Success)	
  PR	
  agency	
  that	
  offered	
  “a	
  systematized	
  press-­‐support,”	
  including	
  control	
  over	
  
articles	
  prepared	
  for	
  publishing,	
  and	
  proof-­‐reading	
  the	
  layout.	
  

Openspace.ru	
  cites	
  a	
  prominent	
  Russian	
  media	
  analyst	
  Vassily	
  Gatov,	
  who	
  said	
  
that	
  it	
  would	
  be	
  impossible	
  to	
  start	
  working	
  with	
  such	
  an	
  agency	
  without	
  a	
  personal	
  
recommendation	
  from	
  an	
  existing	
  client:	
  “It’s	
  a	
  reputation	
  market…	
  its	
  work	
  is	
  based	
  on	
  
trust.”	
  

Another	
  type	
  of	
  media	
  corruption	
  practices	
  is	
  the	
  so-­‐called	
  “passive	
  jeansa,”	
  or	
  
“blocking.”	
  This	
  is	
  a	
  more	
  expensive	
  service,	
  popular	
  with	
  large	
  Russian	
  companies,	
  like	
  
Gazprom,	
  Sberbank,	
  Russian	
  Mail.	
  It	
  means	
  that	
  for	
  a	
  certain	
  amount	
  of	
  money,	
  the	
  
company	
  can	
  “block”	
  an	
  article	
  containing	
  negative	
  or	
  potentially	
  damaging	
  information	
  
about	
  the	
  company	
  from	
  being	
  published.	
  Usually,	
  the	
  money	
  goes	
  to	
  the	
  managing	
  
editor	
  who	
  can	
  notice	
  such	
  an	
  article	
  and	
  either	
  “correct”	
  the	
  negative	
  information	
  or	
  
remove	
  the	
  article	
  completely.	
  This	
  practice	
  can	
  create	
  additional	
  risks,	
  because	
  it	
  can	
  
encourage	
  the	
  editor	
  to	
  blackmail	
  the	
  company	
  and	
  extort	
  more	
  money	
  for	
  the	
  services.	
  
In	
  case	
  if	
  the	
  company’s	
  competitor	
  comes	
  to	
  the	
  same	
  publication	
  with	
  a	
  request	
  to	
  
“block”	
  a	
  topic	
  that	
  the	
  first	
  company	
  wanted	
  to	
  promote,	
  the	
  gambling	
  begins,	
  and	
  the	
  
price	
  for	
  “blocking”	
  can	
  increase	
  manifold.	
  	
  

As	
  some	
  PR	
  specialists	
  admit,	
  removing	
  a	
  story	
  that	
  is	
  being	
  prepared	
  for	
  
publishing	
  (broadcasting)	
  is	
  almost	
  impossible	
  only	
  in	
  very	
  few	
  media	
  outlets,	
  such	
  as	
  
Kommersant,	
  Vedomosti	
  and	
  Ekho	
  Moskvy.	
  These	
  outlets	
  invested	
  a	
  lot	
  of	
  efforts	
  in	
  their	
  
reputation.	
  They	
  built	
  up	
  their	
  audience	
  based	
  on	
  trust	
  and	
  therefore	
  loss	
  of	
  credibility	
  
over	
  “jeansa”	
  is	
  too	
  high	
  a	
  price	
  to	
  pay.	
  Also,	
  in	
  case	
  of	
  Kommersant,	
  advertising	
  is	
  
usually	
  sold	
  out	
  a	
  few	
  months	
  upfront.	
  Besides,	
  a	
  story,	
  before	
  it	
  gets	
  published	
  in	
  

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
18	
  Bykhovskaya,	
  Polina,	
  ‘Xerox	
  Boxes	
  Rule	
  and	
  Will	
  Rule	
  For	
  a	
  Long	
  Time’	
  Openspace.ru,	
  April	
  12,	
  2012	
  
http://os.colta.ru/media/paper/details/35872/	
  (accessed	
  on	
  November	
  18,	
  2001).	
  



	
   28	
  

Kommersant,	
  goes	
  through	
  several	
  checkpoints—editor,	
  proof-­‐reader,	
  executive	
  editor,	
  
et	
  al.	
  This	
  system	
  practically	
  eliminates	
  the	
  possibility	
  of	
  passing	
  a	
  “paid	
  article”.	
  
Majority	
  of	
  other	
  Russian	
  media	
  outlets	
  publish	
  paid	
  content,	
  as	
  many	
  of	
  them	
  are	
  
struggling	
  for	
  the	
  profit.	
  	
  

The	
  national	
  press	
  “jeansa”	
  market	
  is	
  estimated	
  at	
  $130	
  million	
  which	
  is	
  
accounted	
  for	
  1/10	
  of	
  the	
  advertising	
  market	
  in	
  2012,	
  according	
  to	
  Gatov.	
  Political	
  
“jeansa”	
  can	
  be	
  paid	
  for	
  legally	
  in	
  the	
  form	
  of	
  “information	
  cooperation.”	
  	
  

Openspace.ru	
  provides	
  a	
  2012	
  price	
  list	
  for	
  paid	
  articles	
  in	
  various	
  publications:	
  
• Moskovsky	
  Komsomolets	
  –	
  1/8	
  A2	
  -­‐-­‐	
  $13,000	
  
• RBC	
  Daily	
  –	
  ½	
  A2	
  –	
  $12,500	
  
• Nezavisimaya	
  Gazeta	
  –	
  ¼	
  D2	
  –	
  starting	
  $7,500	
  (positive)	
  to	
  $11,250	
  (negative)	
  
• Novaya	
  Gazeta	
  –	
  ½	
  A3	
  -­‐-­‐	
  $10,500	
  
• Argumenty	
  i	
  Fakty	
  –	
  ½	
  A3	
  -­‐-­‐	
  $8,000	
  

	
  
Comparison	
  of	
  the	
  2012	
  pricelist	
  to	
  the	
  2012	
  pricelist	
  shows	
  that	
  the	
  prices	
  for	
  

“jeansa”	
  increased	
  at	
  least	
  10	
  times.	
  There	
  are	
  whole	
  publishing	
  houses	
  at	
  the	
  Russian	
  
media	
  market	
  that	
  earn	
  the	
  majority	
  of	
  the	
  income	
  from	
  paid	
  articles	
  presented	
  as	
  
editorial	
  content.	
  According	
  to	
  Gatov,	
  in	
  2007-­‐08	
  up	
  to	
  80	
  percent	
  of	
  the	
  budget	
  of	
  
Rodionov	
  Publishing	
  House	
  was	
  formed	
  by	
  paid	
  articles.	
  The	
  price	
  tag	
  for	
  an	
  article	
  in	
  
Profil	
  magazine	
  could	
  cost	
  from	
  $5,000	
  to	
  $20,000.	
  Hundreds	
  of	
  much	
  less	
  known	
  
publications	
  with	
  smaller	
  circulation	
  consider	
  this	
  practice	
  as	
  normal.	
  

In	
  2012,	
  Vladimir	
  Pribylovsky,	
  a	
  well-­‐known	
  Russian	
  political	
  writer,	
  	
  
published19	
  a	
  story	
  in	
  his	
  blog,	
  in	
  which	
  he	
  detailed	
  the	
  price	
  tags	
  for	
  paid	
  articles	
  about	
  
the	
  Seliger	
  event	
  of	
  the	
  Nashi	
  movement	
  (pro-­‐Kremlin	
  youth	
  organization).	
  According	
  
to	
  the	
  copies	
  of	
  the	
  invoices	
  acquired	
  by	
  the	
  blogger,	
  Komsomolskaya	
  Pravda	
  received	
  
690,000	
  rubles	
  for	
  a	
  500-­‐words	
  article	
  about	
  Vladislav	
  Surkov’s	
  visit	
  to	
  Seliger,	
  
Nezavisimaya	
  Gazeta—520,000	
  rubles,	
  Moskovsky	
  Komsomolets—379,000	
  rubles.	
  Later,	
  
chief	
  editors	
  of	
  these	
  publications	
  either	
  denied	
  these	
  facts	
  or	
  refused	
  to	
  comment.	
  

In	
  some	
  cases,	
  media	
  corruption	
  can	
  also	
  take	
  place	
  at	
  the	
  personal	
  level.	
  An	
  
interested	
  party	
  can	
  approach	
  a	
  journalist	
  and	
  offer	
  cooperation	
  for	
  a	
  certain	
  amount	
  of	
  
money	
  that	
  is	
  usually	
  less	
  than	
  the	
  editorial	
  price	
  list.	
  Sometimes,	
  corrupt	
  practices	
  
happen	
  in	
  subtler	
  ways—by	
  inviting	
  journalists	
  on	
  corporate	
  press	
  tours,	
  or	
  sending	
  
them	
  gifts	
  as	
  a	
  sign	
  of	
  gratification	
  for	
  a	
  good	
  article.	
  Many	
  journalists	
  in	
  Russia	
  
welcome	
  such	
  opportunities	
  and	
  sometimes	
  even	
  demand	
  them	
  upfront.	
  

	
  
	
  
	
  
	
  
	
  

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
19	
  http://lj.rossia.org/users/anticompromat/1661950.html	
  	
  



	
   29	
  

CONCLUSION	
  
	
  

In	
  a	
  2011	
  interview,	
  editor-­‐in-­‐chief	
  of	
  Moskovsky	
  Komsomolets	
  Pavel	
  Gusev	
  said	
  
that	
  [Russian]	
  media	
  are	
  no	
  fourth	
  pillar	
  of	
  democracy.	
  “It’s	
  a	
  myth	
  invented	
  in	
  1991	
  
when	
  the	
  media	
  took	
  the	
  leading	
  role	
  in	
  the	
  absence	
  of	
  political	
  parties,	
  strong	
  country	
  
leadership,	
  the	
  so-­‐called	
  “power	
  vertical.”	
  In	
  the	
  90s	
  the	
  media	
  could	
  be	
  considered	
  an	
  
authority	
  of	
  some	
  kind,	
  because	
  they	
  completed	
  any	
  political	
  decisions	
  and	
  could	
  
manipulate	
  electorate.	
  Today,	
  the	
  media	
  are	
  the	
  state	
  tools.”	
  According	
  to	
  Gusev,	
  about	
  
80	
  percent	
  of	
  the	
  Russian	
  media	
  are	
  financed	
  by	
  the	
  state,	
  with	
  regional	
  and	
  local	
  media	
  
“almost	
  fully	
  relying	
  on	
  mere	
  pittance	
  from	
  the	
  state.”	
  

In	
  2012,	
  in	
  a	
  different	
  interview	
  titled	
  “Zakazukha	
  is	
  not	
  against	
  the	
  law,	
  and	
  
don’t	
  act	
  like	
  you	
  are	
  a	
  virgin,”20	
  Gusev,	
  who	
  is	
  an	
  active	
  propagator	
  of	
  creating	
  a	
  new	
  
Journalism	
  Ethics	
  Chart	
  in	
  the	
  country,	
  was	
  even	
  more	
  explicit	
  about	
  state	
  of	
  affairs	
  in	
  
Russian	
  media	
  and	
  its	
  corruption	
  practices.	
  “I	
  don’t	
  think	
  zakazukha	
  will	
  disappear	
  in	
  
the	
  near	
  future,	
  but	
  just	
  because	
  new	
  principles	
  of	
  self-­‐regulation	
  are	
  not	
  developed.	
  If	
  
self-­‐regulation	
  develops,	
  it	
  will	
  become	
  a	
  certain	
  obstruction	
  for	
  “black	
  PR.”	
  Another	
  
problem	
  is	
  advertising	
  market,	
  compared	
  to	
  the	
  West.	
  Our	
  advertising	
  marker	
  is	
  very,	
  
very	
  uncivilized,	
  and	
  wild.	
  And	
  it’s	
  a	
  much	
  bigger	
  problem	
  than	
  “black	
  PR”.”	
  According	
  
to	
  Gusev,	
  until	
  Russian	
  media	
  develop	
  an	
  ethics	
  codex,	
  nothing	
  will	
  change	
  the	
  way	
  the	
  
media	
  engage	
  themselves	
  in	
  corrupt	
  practices.	
  

Openspace.ru	
  cited	
  former	
  executive	
  director	
  of	
  Rodionov	
  Publishing	
  House	
  
Yevgeny	
  Dodolev:	
  “By	
  publishing	
  such	
  articles	
  [as	
  “jeansa”],	
  the	
  media	
  break	
  the	
  law,	
  
yes.	
  But	
  we	
  live	
  in	
  the	
  country,	
  where	
  it	
  is	
  impossible	
  to	
  function	
  without	
  breaking	
  the	
  
law.	
  There	
  are	
  thousands	
  of	
  laws	
  and	
  acts	
  that	
  contradict	
  each	
  other.	
  Therefore	
  you	
  
always	
  break	
  the	
  law	
  when	
  you	
  run	
  any	
  business.	
  It’s	
  bad	
  to	
  lie	
  to	
  your	
  readers,	
  but	
  
what	
  else	
  can	
  be	
  done?	
  It’s	
  still	
  better	
  than	
  robbing	
  or	
  stealing.”21	
  

But	
  still,	
  there	
  are	
  other	
  journalists	
  in	
  Russia	
  who	
  consider	
  the	
  current	
  state	
  of	
  
affairs	
  a	
  disgrace.	
  

In	
  2011,	
  Leonid	
  Parfyonov,	
  one	
  of	
  the	
  leading	
  Russian	
  TV	
  journalist	
  was	
  
awarded	
  the	
  Vladislav	
  Listyev	
  Prize—a	
  prestigious	
  television	
  award.	
  While	
  accepting	
  
the	
  prize,	
  Parfyonov	
  diagnosed	
  Russian	
  media	
  in	
  a	
  speech	
  that	
  created	
  a	
  stir	
  in	
  the	
  
media	
  community.	
  “After	
  the	
  real	
  and	
  imaginary	
  sins	
  of	
  the	
  90s,	
  in	
  2000s	
  by	
  two	
  
moves—first,	
  for	
  the	
  sake	
  of	
  eliminating	
  media	
  oligarchs,	
  and	
  then	
  for	
  the	
  sake	
  of	
  unity	
  
in	
  the	
  war	
  on	
  terrorism—etatization	
  of	
  the	
  “federal”	
  televised	
  information	
  took	
  place.	
  
Journalists’	
  topics	
  were	
  first	
  broken	
  down	
  into	
  those	
  that	
  could	
  be	
  broadcasted	
  and	
  
those	
  that	
  couldn’t.	
  Later,	
  the	
  same	
  breakage	
  happened	
  with	
  life.	
  Behind	
  any	
  politically	
  
important	
  program,	
  one	
  can	
  guess	
  the	
  state’s	
  goals	
  and	
  objective,	
  its	
  attitude,	
  its	
  friends	
  
	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
20	
  Pavel	
  Gusev:	
  “Zakazukha	
  is	
  not	
  against	
  the	
  law,	
  and	
  don’t	
  act	
  like	
  you	
  are	
  a	
  virgin,”’	
  Jourdom.ru,	
  
October	
  29,	
  2012	
  http://jourdom.ru/news/23079	
  (accessed	
  on	
  November	
  18,	
  2013).	
  
21	
  Bykhovskaya,	
  Polina,	
  ‘Xerox	
  Boxes	
  Rule	
  and	
  Will	
  Rule	
  For	
  a	
  Long	
  Time’	
  Openspace.ru,	
  April	
  12,	
  2012	
  
http://os.colta.ru/media/paper/details/35872/	
  (accessed	
  on	
  November	
  18,	
  2001).	
  



	
   30	
  

and	
  enemies.	
  From	
  the	
  institutional	
  point	
  of	
  view,	
  it’s	
  not	
  even	
  information,	
  it’s	
  the	
  
state’s	
  PR	
  or	
  anti-­‐PR.	
  …	
  For	
  a	
  correspondent	
  of	
  a	
  federal	
  TV	
  channel	
  high-­‐profile	
  
officials	
  are	
  not	
  newsmakers,	
  but	
  bosses	
  of	
  his	
  or	
  her	
  bosses.	
  From	
  the	
  institutional	
  
point	
  of	
  view,	
  correspondent	
  is	
  not	
  a	
  journalist	
  at	
  all,	
  but	
  rather	
  another	
  official	
  who	
  
follows	
  the	
  logic	
  of	
  serving	
  and	
  subordinating.”	
  

Lack	
  of	
  freedom	
  of	
  speech	
  and	
  public	
  accountability,	
  subordination	
  of	
  the	
  media	
  
to	
  the	
  state,	
  prevail	
  of	
  the	
  informal	
  practices	
  in	
  the	
  relationship	
  between	
  the	
  state	
  and	
  
the	
  media—all	
  of	
  these	
  factors	
  preconditioned	
  Russian	
  media	
  for	
  corruption.	
  

At	
  the	
  same	
  time,	
  some	
  scholars	
  argue	
  that	
  Russian	
  people	
  have	
  always	
  
perceived	
  the	
  media	
  as	
  an	
  essential	
  part	
  of	
  the	
  state	
  structure.	
  Russians	
  traditionally	
  
see	
  themselves	
  as	
  media	
  subjects	
  who	
  have	
  no	
  rights	
  as	
  either	
  media	
  citizens	
  or	
  media	
  
consumers	
  [Oates].	
  This	
  attitude	
  is	
  the	
  result	
  of	
  people’s	
  association	
  with	
  the	
  state,	
  
subordination	
  to	
  it	
  and	
  at	
  the	
  same	
  time	
  alienation	
  from	
  it—a	
  contradiction	
  that	
  
dominates	
  in	
  the	
  relationship	
  between	
  Russian	
  citizens	
  and	
  Russian	
  authorities.	
  In	
  that	
  
sense,	
  the	
  decline	
  of	
  the	
  Russian	
  media	
  and	
  their	
  dereliction	
  of	
  duty	
  is	
  caused	
  not	
  only	
  
by	
  the	
  pressure	
  put	
  on	
  them	
  by	
  the	
  state,	
  but	
  also	
  by	
  the	
  lack	
  of	
  interest	
  in	
  political	
  
debate	
  coming	
  from	
  the	
  public.	
  	
  

However,	
  after	
  the	
  mass	
  protests	
  of	
  December	
  2011,	
  Russian	
  political	
  system	
  
turned	
  towards	
  the	
  harder	
  authoritarian	
  model,	
  which	
  signified	
  the	
  beginning	
  of	
  the	
  
fourth	
  period	
  in	
  the	
  Russian	
  media	
  history.	
  Over	
  the	
  last	
  two	
  years	
  Russian	
  State	
  Duma	
  
(Parliament)	
  passed	
  restrictive	
  amends	
  to	
  legislations	
  on	
  defamation,	
  libel,	
  combating	
  
extremism	
  and	
  terrorism,	
  protecting	
  personal	
  data,	
  banning	
  the	
  usage	
  of	
  the	
  curse	
  
words	
  in	
  the	
  media.	
  In	
  October	
  2013,	
  new	
  amendments	
  to	
  media	
  regulation	
  were	
  
suggested	
  in	
  the	
  Duma—on	
  restricting	
  registration	
  procedure	
  for	
  the	
  new	
  media22.	
  	
  

All	
  these	
  restrictions	
  aim	
  at	
  intimidating	
  the	
  media	
  and	
  getting	
  a	
  stronger	
  grip	
  
on	
  the	
  public	
  information.	
  But	
  a	
  number	
  of	
  current	
  media	
  market	
  trends	
  suggest	
  that	
  
the	
  change	
  might	
  be	
  on	
  the	
  way.	
  First,	
  the	
  boosting	
  media	
  market	
  in	
  Russia	
  encourages	
  
institutional	
  development	
  of	
  the	
  media.	
  Second,	
  the	
  growing	
  share	
  of	
  internet	
  
readership	
  leads	
  to	
  greater	
  access	
  to	
  the	
  information	
  that	
  the	
  state	
  tries	
  to	
  control	
  and	
  
contain	
  (such	
  as	
  exposure	
  of	
  corruption	
  within	
  the	
  government).	
  Third,	
  public	
  trust	
  for	
  
the	
  information	
  provided	
  through	
  television	
  is	
  declining,	
  while	
  the	
  trust	
  for	
  internet	
  
information	
  grows.	
  Over	
  time,	
  these	
  trends	
  might	
  bring	
  the	
  critical	
  volume	
  of	
  exposure	
  
of	
  the	
  regime’s	
  corruption	
  that	
  will	
  create	
  the	
  necessary	
  level	
  of	
  public	
  dissent	
  to	
  bring	
  
political	
  change	
  to	
  the	
  country.	
  As	
  Aidan	
  White,	
  head	
  of	
  International	
  Union	
  of	
  
Journalists,	
  pointed	
  out,	
  “courageous	
  reporters	
  risk	
  life	
  and	
  limb	
  every	
  day	
  to	
  defend	
  
press	
  freedom	
  and	
  human	
  rights.	
  We	
  cannot	
  stand	
  by	
  while	
  bribery	
  mocks	
  those	
  
sacrifices,	
  anywhere	
  in	
  the	
  world.”	
  

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
22	
  One	
  of	
  the	
  restrictions	
  that	
  raised	
  concerns	
  within	
  the	
  media	
  community	
  is	
  that	
  people	
  who	
  have	
  been	
  
convicted	
  of	
  crimes	
  against	
  the	
  public	
  order	
  or	
  state	
  security	
  (i.e.	
  defendants	
  in	
  the	
  Bolotnaya	
  Square	
  
case)	
  are	
  not	
  allowed	
  to	
  found	
  and	
  register	
  a	
  media	
  outlet.	
  	
  



	
   31	
  

APPENDIX	
  
	
  

Ownership	
  Structure	
  of	
  the	
  Russian	
  Media	
  Market	
  (2013)	
  
	
  

Television	
  
	
  
TV	
  Company	
   Key	
  Assets	
   Ownership	
  
ForMedia	
   25	
  regional	
  TV-­‐stations	
   Bazovy	
  Element	
  (Oleg	
  Deripaska23)	
  

	
  
Moskva	
  Media	
  	
   TV	
  Center	
  (merged	
  with	
  Moskoviya—Channel	
  

Three)	
  
Moskva	
  24	
  
Moskva	
  Doveriye	
  (Moscow	
  Trust)	
  
	
  

Government	
  of	
  Moscow	
  
	
  

NKS	
  Media	
  (National	
  
Cable	
  Network)	
  

Mat	
  i	
  Ditya	
  (Mother	
  and	
  Child)	
  
24	
  Techno	
  
24	
  Doc	
  (Documentaries)	
  
Nastoyashchee	
  Strashnoye	
  Televideniye	
  (Really	
  
Scary	
  Television)	
  
Park	
  Razvlecheniy	
  (Entertainment	
  Park)	
  
	
  

Rostelekom	
  (state-­‐owned	
  company)	
  

NTV	
  Media	
  	
   NTV	
  
NTV	
  Plus	
  	
  
+over	
  170	
  other	
  TV-­‐channels	
  
TNT	
  
	
  

Gazprom	
  Media	
  Holding	
  	
  
(state-­‐owned	
  corporation)	
  

Perviy	
  Kanal	
  
(Channel	
  One)	
  

Channel	
  One	
  (Russia)	
  
Channel	
  One.	
  Global	
  Network	
  (International)	
  
-­‐-­‐Dom	
  Kino	
  
-­‐-­‐Muzyka	
  Pervogo	
  
-­‐-­‐Vremya	
  
-­‐-­‐Telekafe	
  
	
  

Rosimushchestvo	
  (state)	
  
National	
  Media	
  Group	
  (Yuri	
  Kovalchuk24)	
  
Roman	
  Abramovich	
  
	
  

Prof-­‐Media	
   MTV	
  Russia	
  
TV3	
  
2x2	
  
Pyatnitsa!	
  
	
  

Interros	
  Holding	
  Company	
  (Vladimir	
  Potanin25)	
  

Public	
  Television	
  of	
  Russia	
  	
  
	
  

-­‐-­‐	
  	
   Russian	
  government	
  

Pyatiy	
  Kanal	
  	
  
(Channel	
  Five)	
  
	
  

-­‐-­‐	
   National	
  Media	
  Group	
  (Yuri	
  Kovalchuk)	
  

RBC-­‐TV	
   -­‐-­‐	
   Oneksim	
  Group	
  (Mikhail	
  Prokhorov26)	
  
	
  

REN	
  TV	
   -­‐-­‐	
   National	
  Media	
  Group	
  (Yuri	
  Kovalchuk)	
  
	
  

STREAM	
  Television	
  
Company	
  

Okhota	
  i	
  Rybalka	
  (Hunting	
  and	
  Fishing)	
  
Zdorovoye	
  TV	
  (Healthy	
  TV)	
  
Drive	
  
Retro	
  
Usadba	
  (Сountry	
  Real	
  Estate)	
  
Psikhologuiya24	
  (Psychology24)	
  
Voprosy	
  i	
  Otvety	
  (Questions	
  and	
  Answers)	
  
Domashniye	
  Zhivotniye	
  (Pets)	
  
Stream	
  Russian	
  Life	
  
	
  

AFK	
  Sistema	
  (Vladimir	
  Yevtushenkov27)	
  

STS	
  Media	
   STS	
  
Domashny	
  
Perez	
  
31	
  Channel	
  (Kazakhstan)	
  
TeleDiksi	
  (Moldova).	
  
STS	
  Region	
  (27	
  regional	
  TV	
  stations)	
  
	
  

Modern	
  Times	
  Group	
  AB	
  (Sweden);	
  
National	
  Media	
  Group	
  (Yuri	
  Kovalchuk);	
  
Surgutneftegaz	
  (via	
  Telcrest	
  Investments,	
  Ltd.,	
  Cyprus)	
  
	
  

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
23	
  Oleg	
  Deripaska	
  is	
  owner	
  of	
  Basic	
  Element;	
  he	
  comes	
  16th	
  in	
  the	
  2013	
  Top-­‐200	
  richest	
  businessmen	
  in	
  Russia	
  ($8.5	
  billion),	
  according	
  to	
  Forbes.	
  
24	
  Yuri	
  Kovalchuk	
  is	
  Chairman	
  of	
  the	
  Board	
  of	
  Rossiya	
  Bank,	
  one	
  of	
  the	
  largest	
  banks	
  in	
  Russia,	
  and	
  Vladimir	
  Putin’s	
  personal	
  friend.	
  
25	
  Vladimir	
  Potanin,	
  head	
  of	
  Interros	
  Holding,	
  comes	
  7th	
  in	
  the	
  2013	
  Top-­‐200	
  richest	
  businessmen	
  in	
  Russia	
  ($14.3	
  billion),	
  according	
  to	
  Forbes.	
  	
  
26	
  Mikhail	
  Prokohorov	
  is	
  Vladimir	
  Potanin’s	
  former	
  partner	
  in	
  Interros	
  Holding.	
  He	
  comes	
  10th	
  in	
  the	
  2013	
  Top-­‐200	
  richest	
  businessmen	
  in	
  Russia	
  ($13	
  
billion),	
  according	
  to	
  Forbes.	
  
27	
  Vladimir	
  Yevtushenkov	
  is	
  Chairman	
  of	
  the	
  Board	
  and	
  owner	
  of	
  AFK	
  Sistema;	
  he	
  comes	
  23rd	
  in	
  the	
  2013	
  Top-­‐200	
  richest	
  businessmen	
  in	
  Russia	
  ($6.7	
  
billion),	
  according	
  to	
  Forbes.	
  
	
  



	
   32	
  

TV	
  Rain	
   -­‐-­‐	
   Natalia	
  Sindeyeva28	
  
	
  

VGTRK	
  
(All-­‐Russia	
  State	
  
Television	
  and	
  Radio	
  
Broadcasting	
  Company)	
  

Russia	
  1	
  
Russia	
  2	
  (Sport)	
  
Russia	
  K	
  (Kultura)	
  
Russia	
  24	
  (Vesti	
  24)	
  
Russia-­‐Planeta	
  (International)	
  
+11	
  more	
  	
  
+94	
  regional	
  TV	
  stations	
  
	
  

Rosimushchestvo	
  (state)	
  

YuTV	
  Holding	
  
	
  

Disney	
  
Yu	
  
Muz-­‐TV	
  
	
  

Alisher	
  Usmanov29;	
  
49%	
  share	
  of	
  Disney	
  belong	
  to	
  The	
  Walt	
  Disney	
  Company;	
  
25%	
  share	
  of	
  Muz-­‐TV	
  belongs	
  to	
  Igor	
  Krutoy30	
  
	
  

Zvezda	
  (Star)	
  
	
  

-­‐-­‐	
   Ministry	
  of	
  Defense	
  

	
  
Radio	
  Stations	
  

	
  
Radio	
  Company	
   Key	
  Assets	
   Ownership	
  
Baltic	
  Mediagroup	
   Radio	
  Baltic	
  

	
  
Oleg	
  Rudnov31	
  

European	
  Media	
  Group	
   Radio	
  7	
  
Melodiya	
  (St.	
  Petersburg)	
  
Eldorado	
  	
  
Retro	
  FM	
  
Europa	
  Plus	
  
Keks	
  FM	
  
Radio	
  Record	
  
Radio	
  Sport	
  
	
  

“Siberean	
  Business	
  Council”	
  Holding	
  Company	
  (Vladimir	
  
Gridin,	
  Mikhail	
  Fedyayev)	
  

Gazprom	
  Media	
   City	
  FM	
  
Relax	
  FM	
  
Ekho	
  Moskvy	
  
Comedy	
  Radio	
  
Detskoye	
  Radio	
  
	
  

Gazprom	
  (state-­‐owned	
  corporation)	
  

Moskva	
  Media	
   Moscow	
  FM	
  
Govorit	
  Moskva	
  
	
  

	
  
	
  

Prof-­‐Media	
  
	
  

Autoradio	
  
Yumor	
  FM	
  
Energy	
  
Radio	
  Romantika	
  
	
  

Interros	
  (Vladimir	
  Potanin)	
  

Russian	
  Media	
  Group	
   Russkoye	
  Radio	
  
Maximum	
  
Monte	
  Carlo	
  
Hit	
  FM	
  
DFM	
  
	
  

Sergei	
  Kozhevnikov	
  ;	
  
IFD	
  Capital	
  (Vagit	
  Alekperov,	
  Leonid	
  Fedun32)	
  

Serebryany	
  Dozhd	
  (Silver	
  
Rain)	
  
	
  

-­‐-­‐	
   Natalia	
  Sindeyeva,	
  Dmitry	
  Savitsky	
  

StyleMedia	
   Radio	
  Classic	
  
Radio	
  Jazz	
  
	
  

Arnold	
  Uvarov,	
  Elena	
  Uvarova	
  

VGTRK	
  	
   Radio	
  Rossii	
  
Mayak	
  	
  
Kultura	
  
Vesti	
  FM	
  
Yunost	
  (Youth)	
  	
  
	
  

Rosimushchestvo	
  (state)	
  
	
  

	
  

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
28	
  Natalia	
  Sindeyeva	
  is	
  a	
  well-­‐known	
  businesswoman,	
  media	
  manager,	
  publisher,	
  and	
  producer.	
  One	
  of	
  the	
  co-­‐founders	
  of	
  Silver	
  Rain	
  radio	
  stations,	
  
and	
  founder	
  of	
  Rain.	
  Optimistic	
  Channel	
  	
  TV	
  network.	
  
29	
  Alisher	
  Usmanov,	
  owner	
  of	
  Metalloinvest	
  Management	
  Company,	
  comes	
  1st	
  in	
  the	
  2013	
  Top-­‐200	
  richest	
  businessmen	
  in	
  Russia	
  ($17.6	
  billion),	
  
according	
  to	
  Forbes.	
  
30	
  Igor	
  Krutoy	
  is	
  a	
  well-­‐known	
  Russian	
  music	
  producer.	
  
31	
  According	
  to	
  Kommersant,	
  Oleg	
  Rudnov	
  is	
  one	
  Yuri	
  Kovalchuk’s	
  business	
  partners	
  
32	
  Vagit	
  Alekperov	
  is	
  President	
  and	
  co-­‐owner	
  of	
  Lukoil	
  oil	
  company.	
  He	
  comes	
  5th	
  in	
  the	
  2013	
  Top-­‐200	
  richest	
  businessmen	
  in	
  Russia	
  ($14.8	
  billion),	
  
according	
  to	
  Forbes.	
  Leonid	
  Fedun	
  is	
  Vice	
  President	
  of	
  Lukoil	
  oil	
  company.	
  He	
  comes	
  21sr	
  in	
  the	
  2013	
  Top-­‐200	
  richest	
  businessmen	
  in	
  Russia	
  ($7.1	
  
billion),	
  according	
  to	
  Forbes.	
  



	
   33	
  

Print	
  Press	
  
	
  
Press	
  Company	
   Key	
  Assets	
   Ownership	
  
Argumenty	
  i	
  Fakty	
  
(Arguments	
  and	
  Facts)	
  
Publishing	
  House	
  
	
  

Argumenty	
  i	
  Fakty	
  	
  
AiF	
  PRO	
  
	
  

PromSvyazCapital	
  Group	
  (Aleksei	
  and	
  Dmitry	
  Ananyev)	
  

Axel	
  Springer	
  Russia	
   Forbes	
  Russia	
  
OK!	
  
Gala	
  Biografia	
  
GEO	
  
	
  

Axel	
  Springer	
  AG	
  (Germany)	
  

Bauer	
  Media	
  Group	
  
	
  

Planeta	
  Zhenshchin	
  (Planet	
  of	
  Women)	
  
Zvyozdy	
  I	
  Sovety	
  (Stars	
  and	
  Advice)	
  
+	
  14	
  more	
  newspapers	
  and	
  magazines	
  
	
  

Bauer	
  Media	
  Group	
  (Germany)	
  

Bonnier	
  Business	
  Press	
  
	
  

Delovoy	
  Peterburg	
  (Business	
  Petersburg)	
  
Delovaya	
  Gazeta	
  Yug	
  (Business	
  Newspaper	
  South)	
  
	
  

Bonnier	
  AB	
  (Sweden)	
  

Burda	
  Publishing	
  House	
  
	
  

Burda	
  
Playboy	
  
+15	
  more	
  magazines	
  
	
  

Hubert	
  Burda	
  Media	
  (Germany)	
  

C-­‐Media	
  Publishing	
  House	
  
	
  

Hi-­‐Fi	
  
Empire	
  
+	
  2	
  more	
  magazines	
  
	
  

Oleg	
  Chamin33	
  

Conde	
  Nast	
  Publishing	
  
House	
  
	
  

Vogue	
  
GQ	
  
+5	
  more	
  magazines	
  
	
  

Conde	
  Nast	
  (United	
  States)	
  

Delovoy	
  Mir	
  (Business	
  
World)	
  Publishing	
  House	
  
	
  

Extra	
  M	
  Media	
  Publishing	
  House	
  
-­‐-­‐Extra	
  M	
  
-­‐-­‐Extra	
  M	
  Regions	
  
+3	
  more	
  magazines	
  
	
  

Leonid	
  Eshchenko34	
  	
  

Edipress	
  Conliga	
  
	
  

Mama,	
  Eto	
  Ya!	
  (Mom,	
  It’s	
  Me!)	
  
Pokhudei!	
  (Lose	
  Weight!)	
  
+	
  12	
  more	
  magazines	
  
	
  

Edipressa	
  Group	
  (Switzerland)	
  

Ekonomicheskaya	
  Gazeta	
  
(Economic	
  Newspaper)	
  
Publishing	
  House	
  

Ekonomika	
  I	
  Zhizn	
  (Economics	
  and	
  Life)	
  
Rossiysky	
  Ekonomichesky	
  Zhurnal	
  (Russian	
  
Economic	
  Magazine)	
  
+11	
  more	
  newspapers	
  and	
  magazines	
  
Journalist	
  Publishing	
  House	
  (4	
  magazines)	
  
	
  

Editorial	
  Board	
  

Expert	
  Media	
  Holding	
  
	
  

Expert	
  
Expert	
  Auto	
  
Russian	
  Reporter	
  
	
  

Basic	
  Element	
  (Oleg	
  Deripaska);	
  	
  
Vnesheconombank	
  (state-­‐owned	
  bank)	
  

Forward	
  Media	
  Group	
   Hello!	
  
Story	
  
+	
  2	
  more	
  magazines	
  	
  
	
  

Basic	
  Element	
  (Oleg	
  Deripaska)	
  

Gameland	
  Publishing	
  
House	
  
	
  

Svoi	
  Biznes	
  (Own	
  Business)	
  
Total	
  Football	
  
+	
  5	
  more	
  magazines	
  
	
  

Dmitry	
  Agarunov35;	
  	
  
Troika	
  Capital	
  Partners;	
  	
  
Mint	
  Capital	
  

Gudok	
   -­‐-­‐	
   Russian	
  Railways	
  
	
  

Heart	
  Shkulev	
  
InterMediaGroup	
  

Marie	
  Claire	
  
Psychologies	
  
+	
  7	
  more	
  magazines	
  
	
  

Hachette	
  Fillipacchi	
  Medias	
  (Lagarde	
  SCA,	
  France);	
  	
  
Viktor	
  Shkulev36	
  

Independent	
  Media	
  
Sonoma	
  Magazines	
  
Publishing	
  House	
  

Business	
  News	
  Media	
  Publishing	
  House	
  
-­‐-­‐Vedomosti	
  (with	
  The	
  Wall	
  Street	
  Journal)	
  
	
  
United	
  Press	
  
-­‐-­‐The	
  Moscow	
  Times	
  
-­‐-­‐Men’s	
  Health	
  
+8	
  more	
  magazines	
  

Sonoma	
  Independent	
  Media	
  (Finland)	
  

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
33	
  Oleg	
  Chamin	
  is	
  a	
  Russian	
  businessman,	
  record	
  producer,	
  and	
  publisher.	
  	
  
34	
  Leonid	
  Eshchenko	
  is	
  a	
  founder	
  and	
  Chairman	
  of	
  the	
  Board	
  of	
  Delovoy	
  Mir	
  (Business	
  World)	
  Publishing	
  House	
  
35	
  Dmitry	
  Agarunov	
  is	
  a	
  Russian	
  businessman,	
  founder	
  and	
  CEO	
  of	
  Gameland	
  Publishing	
  House	
  
36	
  Viktor	
  Shkulev	
  is	
  one	
  of	
  the	
  leading	
  Russian	
  media	
  managers;	
  president	
  of	
  Hachette	
  Filipacchi	
  Shkulev	
  



	
   34	
  

	
  
Neva	
  Media	
  
-­‐-­‐St.Petersburg	
  Times	
  
Fashion	
  Press	
  
-­‐-­‐Cosmopolitan	
  
-­‐-­‐Esquire	
  
+	
  5	
  more	
  magazines	
  
	
  

Kommersant	
  Publishing	
  
House	
  

Kommersant	
  	
  
Kommersant	
  (regional)	
  
Kommersant	
  Vlast	
  
Kommersant	
  Dengi	
  
+	
  4	
  more	
  magazines	
  
	
  

Kommersant	
  Holding	
  (Alisher	
  Usmanov)	
  

Media	
  Partner	
  Group	
  
	
  

Komsomolskaya	
  Pravda	
  Publishing	
  House	
  
-­‐-­‐Komsomolskaya	
  Pravda	
  
-­‐-­‐Teleprogramma	
  
-­‐-­‐Express-­‐Gazeta	
  
-­‐-­‐Sovetsky	
  Sport	
  
RZhD	
  Partner	
  	
  (Russian	
  Railways	
  Partner)	
  
+Metro	
  (with	
  Metro	
  International)	
  
	
  

ESN	
  Group	
  (Grigory	
  Berezkin37)	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  

Moskovsky	
  Komsomolets	
  
Publishing	
  House	
  
	
  

Moskovsky	
  Komsomolets	
  
MK	
  Regionalny	
  Ezhenedelnik	
  (MK	
  Regional	
  
Weekly)	
  
MK-­‐Bulvar	
  
+5	
  more	
  newspapers	
  and	
  magazines	
  
	
  

Pavel	
  Gusev38	
  	
  

News	
  Media	
  Publishing	
  
House	
  
	
  

Izvestiya	
  	
  
Zhizn	
  (Life)	
  
Tvoy	
  Den	
  (Your	
  Day)	
  
	
  

National	
  Media	
  Group	
  (Yuri	
  Kovalchuk);	
  
Aram	
  Gabrelyanov39	
  

Nezavisimaya	
  Gazeta	
  
(Intependent	
  Newspaper)	
  
	
  

-­‐-­‐	
   Konstantin	
  Remchukov	
  

Novaya	
  Gazeta	
  	
   -­‐-­‐	
  	
   Editorial	
  Board;	
  
Aleksander	
  Levedev	
  (39	
  percent)	
  
Mikhail	
  Gorbachyov	
  (10	
  percent)	
  
	
  

Pronto	
  Moskva	
  Publishing	
  
House	
  
	
  

Iz	
  Ruk	
  v	
  Ruki	
  
Avtogid	
  (Autoguide)	
  
+2	
  more	
  magazines	
  
Impress	
  Media	
  Publishing	
  House	
  (4	
  magazines)	
  
	
  

Trader	
  Media	
  East	
  (the	
  Netherlands)	
  

RBC	
  Media	
  Holding	
  
	
  

RBC	
  
CNews	
  
Nashi	
  Dengi	
  (Our	
  Money)	
  
	
  

Oneksim	
  Group	
  (Mikhail	
  Prokhorov)	
  

Rodionov	
  Publishing	
  
House	
  

Profil	
  (Profile)	
  
Kompaniya	
  (Company)	
  
+	
  6	
  more	
  
	
  

Sergei	
  Rodionov40	
  

Rossiyskaya	
  Gazeta	
  
(Russian	
  Newspaper)	
  
	
  

Rossiyskaya	
  Gazeta	
  
Rossiyskaya	
  Business	
  Gazeta	
  
RG	
  Nedelya	
  (RG	
  Week)	
  
Zarubezhnye	
  Vkladki	
  (International	
  Supplements)	
  
RG	
  v	
  Regionakh	
  (RG	
  in	
  Regions)	
  
Yurist	
  speshit	
  na	
  pomoshch	
  (Lawyer	
  to	
  the	
  Rescue)	
  
	
  

Rosimushchestvo	
  (state)	
  

Russkiy	
  Pioner	
  (Russian	
  
Pioneer)	
  
	
  

-­‐-­‐	
   Andrei	
  Kolesnikov	
  

Sem	
  Dney	
  (Seven	
  Days)	
  
Publishing	
  House	
  	
  

Itogi	
  (Results)	
  
7	
  Days	
  TV	
  Program	
  
+	
  3	
  more	
  magazines	
  
	
  

Gazprom	
  Media	
  Holding	
  
(state-­‐owned	
  corporation)	
  

SK-­‐Press	
  
	
  

In	
  Style	
  
PC	
  Week/RE	
  
+	
  7	
  more	
  magazines	
  

Yevgeny	
  Adlerov41	
  

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
37	
  Grigory	
  Berezkin	
  is	
  a	
  Russian	
  businessman	
  and	
  owner	
  of	
  ESN	
  Group.	
  Forbes	
  estimate	
  his	
  assets	
  worth	
  of	
  $830	
  million.	
  In	
  2007,	
  ESN	
  Group	
  acquired	
  
Komsomolskaya	
  Pravda	
  from	
  Prof-­‐Media	
  Holding.	
  According	
  to	
  Kommersant,	
  ESN	
  Group	
  is	
  associated	
  to	
  Russian	
  Railways.	
  
38	
  Pavel	
  Gusev	
  is	
  Editor-­‐in-­‐Chief	
  Moskovsky	
  Komsomolets,	
  CEO	
  and	
  owner	
  of	
  Moskovsky	
  Komsomolets	
  Publishing	
  House.	
  He	
  is	
  head	
  of	
  the	
  Moscow	
  Union	
  
of	
  Journalists,	
  member	
  of	
  the	
  Presidential	
  Human	
  Rights	
  Council,	
  and	
  member	
  of	
  the	
  Russian	
  Public	
  Chamber.	
  
39	
  Aram	
  Gabrelyanov	
  is	
  a	
  Russian	
  publisher,	
  chairman	
  of	
  the	
  board	
  of	
  Izvestia	
  and	
  News	
  Media	
  Publishing	
  House.	
  He	
  is	
  known	
  for	
  creating	
  a	
  number	
  of	
  
scandalous,	
  but	
  popular	
  tabloids,	
  such	
  as	
  	
  Zhizn	
  (Life)	
  and	
  Tvoi	
  Den	
  (Your	
  Day).	
  	
  
40	
  Sergei	
  Rodionov	
  is	
  a	
  Russian	
  businessman,	
  founder	
  and	
  Chairman	
  of	
  the	
  Board	
  of	
  Rodinov	
  Publishing	
  House	
  
41	
  Yevgeny	
  Adlerov	
  is	
  a	
  founder	
  and	
  publisher	
  of	
  SK-­‐Press.	
  



	
   35	
  

	
  
The	
  New	
  Times	
   -­‐-­‐	
   Yevgeniya	
  Albatz	
  

	
  
Trud	
  (Labor)	
  Publishing	
  
House	
  

Trud	
  	
  
Trud-­‐7	
  (Weekend)	
  
	
  

Institute	
  of	
  Free	
  Journalism	
  (Sergei	
  Tsoi,	
  Valery	
  Simonov,	
  Yuri	
  
Ryazhsky42)	
  

Za	
  Rulyom	
  (Behind	
  the	
  
Wheel)	
  Publishing	
  House	
  
	
  

Za	
  Rulyom	
  
Za	
  Rulyom	
  –	
  Region	
  
+3	
  more	
  magazines	
  
	
  

Valery	
  Pushkov43	
  

Zhivi!	
  (Live!)	
  Media	
  Group	
  
	
  

Snob	
  	
   Oneksim	
  Group	
  (Mikhail	
  Prokhorov)	
  

	
  
Internet	
  

	
  
Internet	
  
Company	
  

Key	
  Assets	
   Ownership	
  

Baltinfo.ru	
  
	
  

-­‐-­‐	
   Baltic	
  Media	
  Group	
  (Oleg	
  Rudnov)	
  
	
  

Bonnier	
  Business	
  Press	
   Dp.ru	
  
Fontanka.ru	
  	
  
	
  

Bonnier	
  AB	
  (Sweden)	
  

C-­‐Media	
  Publishing	
  House	
   Newsland.ru	
  
Maxpark.com	
  
+2	
  more	
  

Oleg	
  Chamin	
  

Finam.ru	
   	
   Finam	
  Group	
  
	
  

Gazprom	
  Media	
  Holding	
  
	
  

Rutube.ru	
  
Now.ru	
  
	
  

Gazprom	
  (state-­‐owned	
  corporation)	
  

Gzt.ru	
   -­‐-­‐	
   Vladimir	
  Lisin44	
  
	
  

Mail.ru	
  Group	
   Mail.ru	
  
Odnoklassniki.ru	
  
ICQ	
  
Facebook	
  
Vk.com	
  
	
  

New	
  Media	
  Technologies	
  (Alisher	
  Usmanov);	
  	
  
MIH	
  Group	
  (South	
  African	
  Republic);	
  	
  
Tencent;	
  	
  
Dmitry	
  Grishin;	
  Yuri	
  Milner;	
  Grigory	
  Finger	
  

News	
  Media	
  Publishing	
  
House	
  

Lifenews.ru	
  
Marker.ru	
  
	
  

National	
  Media	
  Group	
  (Yuri	
  Kovalchuk)	
  

Rambler	
  Media	
  Group	
  
	
  

Afisha.ru	
  
Lenta.ru	
  
Rambler.ru	
  
Begun.ru	
  
+	
  2	
  more	
  
	
  

Interros	
  Holding	
  (Vladimir	
  Potanin)	
  
(in	
  2013,	
  Rambler	
  Media	
  was	
  merged	
  with	
  SUP	
  Media	
  under	
  
Aleksander	
  Mumut’s	
  management)	
  

RBC	
  Media	
  Holding	
   Rbc.ru	
  
Utro.ru	
  
Quote.ru	
  
Cnews.ru	
  
Autonews.ru	
  
+	
  4	
  more	
  
	
  

Oneksim	
  Group	
  (Mikhail	
  Prokhorov)	
  

Russian	
  Media	
  Group	
   Station.ru	
  
Muz.ru	
  
	
  

IFD	
  Capital	
  (Vagit	
  Alekperov,	
  Leonid	
  Fedun)	
  

Slon.ru	
  
	
  

-­‐-­‐	
   Natalia	
  Sindeyeva	
  

SUP	
  Media	
   Gazeta.ru	
  
Livejournal.com	
  
+4	
  more	
  
	
  

Aleksander	
  Mamut45	
  

Yandex	
   Yandex.ru	
  
Yandex.Dengi	
  
MoiKrug,ru	
  
Ya.ru	
  

Arkady	
  Volozh46;	
  	
  
company’s	
  management;	
  	
  
Baring	
  Vostok	
  Capital	
  Partners,	
  ru-­‐Net	
  Holdings;	
  	
  
Sberbank	
  (state	
  bank)	
  

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
42	
  Sergei	
  Tsoi	
  is	
  Deputy	
  Chairman	
  of	
  the	
  Board	
  of	
  Directors	
  of	
  RusHydro;	
  previously	
  served	
  as	
  spokesperson	
  of	
  the	
  former	
  mayor	
  of	
  Moscow	
  Yuri	
  
Luzhkov.	
  Valery	
  Simonov	
  is	
  Editor-­‐in-­‐Chief	
  of	
  Trud	
  (Labor).	
  Yury	
  Ryazhsky	
  is	
  Deputy	
  Editor-­‐in-­‐Chief	
  of	
  Trud.	
  
43	
  Valery	
  Pushkov	
  is	
  a	
  General	
  Director	
  of	
  Za	
  Rulyom	
  (Behind	
  the	
  Wheel)	
  Publishing	
  House	
  
44	
  Vladimir	
  Lisin	
  is	
  chairman	
  and	
  majority	
  shareholder	
  of	
  Novolipetsk	
  (NLMK).	
  He	
  comes	
  8th	
  in	
  the	
  2013	
  Top-­‐200	
  richest	
  businessmen	
  in	
  Russia	
  ($14.1	
  
billion),	
  according	
  to	
  Forbes.	
  
45	
  Aleksander	
  Mamut	
  is	
  a	
  Russian	
  businessman,	
  owner	
  of	
  SUP	
  Media,	
  and	
  Chairman	
  of	
  the	
  Board	
  of	
  the	
  merged	
  Afisha-­‐Rambler-­‐SUP.	
  
46	
  Arkady	
  Volozh	
  is	
  Yandex	
  CEO.	
  Forbes	
  estimates	
  his	
  assets	
  worth	
  of	
  $1.15	
  billion.	
  



	
   36	
  

BIBLIOGRAPHY	
  
	
  

‘10	
  Most	
  Censored	
  Countries.’	
  A	
  Report	
  by	
  Committee	
  to	
  Protect	
  Journalists,	
  May	
  
2012.	
  
	
  

‘2013	
  World	
  Press	
  Freedom	
  Index:	
  Dashed	
  Hopes	
  After	
  Hopes.’	
  A	
  Report	
  of	
  
Reporters	
  Without	
  Borders,	
  May	
  2013	
  http://en.rsf.org/press-­‐freedom-­‐index-­‐
2013,1054.html	
  (accessed	
  on	
  November	
  18,	
  2013).	
  
	
  

	
  ‘2013	
  Report	
  of	
  the	
  Russian	
  Guild	
  of	
  Press	
  Publishers:	
  Outlook,	
  Trends,	
  and	
  
Perspective	
  Development.’	
  November,	
  2013.	
  
	
  

Becker,	
  Jonathan.	
  Lessons	
  from	
  Russia:	
  A	
  Neo-­‐Authoritarian	
  Media	
  System.	
  
European	
  Journal	
  of	
  Communication.	
  Sage	
  Publications,	
  2004.	
  

	
  
‘Corruption	
  has	
  cost	
  Russia	
  $312	
  million	
  this	
  year.’	
  RIA	
  Novosti.	
  October	
  31st	
  2013.	
  
	
  
Entman,	
  Bennett.	
  Mediated	
  Politics.	
  Cambridge	
  University	
  Press,	
  2004.	
  

	
  
Bykhovskaya,	
  Polina,	
  ‘Xerox	
  Boxes	
  Rule	
  and	
  Will	
  Rule	
  For	
  a	
  Long	
  Time’	
  

Openspace.ru,	
  April	
  12,	
  2012	
  http://os.colta.ru/media/paper/details/35872/	
  (accessed	
  on	
  
November	
  18,	
  2013).	
  
	
  

	
  ‘Freedom	
  of	
  the	
  Press	
  2013.’	
  A	
  Report	
  by	
  Freedom	
  House,	
  2012.	
  
	
  
Gusev,	
  Pavel:	
  ‘Russian	
  Media	
  are	
  the	
  State’s	
  Tools.’	
  Jourdom.ru,	
  April	
  13,	
  2011.	
  

http://jourdom.ru/news/3437	
  (accessed	
  on	
  November	
  18,	
  2013).	
  
	
  

Gusev,	
  Pavel:	
  “Zakazukha	
  is	
  not	
  against	
  the	
  law,	
  and	
  don’t	
  act	
  like	
  you	
  are	
  a	
  virgin,”’	
  
Jourdom.ru,	
  October	
  29,	
  2012.	
  http://jourdom.ru/news/23079	
  (accessed	
  on	
  November	
  18,	
  
2013).	
  

	
  
Gross,	
  Peter.	
  Post-­‐Communist	
  Media	
  Autonomy,	
  Pluralism	
  and	
  Diversity.	
  

http://www.wilsoncenter.org/publication/259-­‐post-­‐communist-­‐media-­‐autonomy-­‐
pluralism-­‐and-­‐diversity	
  (accessed	
  on	
  November	
  18,	
  2013).	
  
	
  

Gunther,	
  Richard;	
  Mughan,	
  Anthony.	
  Democracy	
  and	
  the	
  Media:	
  A	
  Comparative	
  
Perspective	
  (Communication,	
  Society	
  and	
  Politics).	
  Cambridge	
  University	
  Press,	
  2000.	
  
	
  

Habermas,	
  Jurgen.	
  Theory	
  of	
  Communicative	
  Action.	
  Beacon	
  Press,	
  1985.	
  
	
  

Hallin,	
  Daniel;	
  Mancini,	
  Paolo.	
  Comparing	
  Media	
  Systems	
  Beyond	
  the	
  Western	
  
World.	
  Cambridge,	
  UK:	
  Cambridge	
  University	
  Press,	
  2012.	
  	
  
	
  

Hallin,	
  Daniel;	
  Mancini,	
  Paolo.	
  Comparing	
  Media	
  Systems.	
  Three	
  Models	
  of	
  Media	
  and	
  
Politics.	
  Cambridge,	
  UK:	
  Cambridge	
  University	
  Press,	
  2004.	
  
	
  



	
   37	
  

Ivanitsky,	
  Valeriy.	
  Rynok	
  SMI	
  v	
  postsovetskoy	
  Rossii	
  (Mass	
  Media	
  Market	
  in	
  Post-­‐
Soviet	
  Russia).	
  Moscow:	
  Vestnik	
  Moskovskogo	
  Universiteta,	
  vol.	
  6,	
  2009.	
  
	
  

Johnston,	
  Michael.	
  Fighting	
  Systemic	
  Corruption:	
  Social	
  Foundations	
  for	
  Institutional	
  
Reform.	
  The	
  European	
  Journal	
  of	
  Development	
  Research,	
  1998.	
  

	
  
Kashin,	
  Oleg.	
  Interview	
  with	
  Aram	
  Gabrelyanov:	
  “Putin	
  is	
  the	
  nation’s	
  father,	
  and	
  

there	
  is	
  nothing	
  you	
  can	
  demand	
  from	
  him.”	
  Openspace.ru,	
  November	
  7,	
  2011.	
  
http://os.colta.ru/media/paper/details/23555/page1/	
  (accessed	
  on	
  November	
  18,	
  2013).	
  

	
  
Khvostunova,	
  Olga.	
  SMI	
  i	
  Politika	
  (Media	
  and	
  Politics).	
  Ed.	
  L.	
  Resnyanskaya.	
  Moscow,	
  

Aspekt-­‐Press,	
  2006.	
  
	
  

‘Kluchevye	
  Tendentsii	
  Rossiyslogo	
  Rynka’	
  (Key	
  Trends	
  of	
  the	
  Russian	
  Market).	
  
Report	
  by	
  PriceWaterhouseCoopers,	
  2013.	
  	
  
	
  

Ledeneva,	
  Alena.	
  How	
  Russia	
  Really	
  Works:	
  The	
  Informal	
  Practices	
  That	
  Shaped	
  
Post-­‐Soviet	
  Politics	
  and	
  Business	
  (Culture	
  and	
  Society	
  after	
  Socialism).	
  Cornell	
  University	
  
Press;	
  1st	
  edition,	
  2006.	
  
	
  

McLuhan,	
  Marshall.	
  Understanding	
  Media:	
  The	
  Extensions	
  of	
  Man.	
  MIT	
  Press,	
  1994.	
  
	
  

McNair,	
  Brian.	
  Journalism	
  and	
  Democracy:	
  An	
  Evaluation	
  of	
  the	
  Political	
  Public	
  
Sphere.	
  Routledge,	
  2000.	
  
	
  

Oates,	
  Sarah.	
  A	
  Spiral	
  of	
  Post-­‐Soviet	
  Cynicism:	
  The	
  First	
  Decade	
  of	
  Political	
  
Advertising	
  in	
  Russia.	
  In	
  L.L.	
  Kaid	
  and	
  C.	
  Holtz-­‐Bacha	
  (eds.)	
  Handbook	
  of	
  Political	
  
Advertising.	
  London:	
  SAGE,	
  2006.	
  
	
  

Overview	
  of	
  corruption	
  on	
  the	
  media	
  on	
  developing	
  countries.	
  Anti-­‐Corruption	
  
Resource	
  Center	
  (www.U4.no).	
  
	
  

‘Ownership	
  Structure	
  of	
  the	
  Russian	
  Media	
  Market.’	
  A	
  survey	
  by	
  
RosBusinessConsulting,	
  2013.	
  
	
  

Pianykh,	
  Gleb;	
  Kadik,	
  Lev.	
  ‘The	
  Russian	
  Press	
  Turned	
  Out	
  to	
  Be	
  for	
  Sale.’	
  
Kommersant,	
  February	
  24,	
  2001	
  http://www.kommersant.ru/doc/169551;	
  (accessed	
  on	
  
November	
  18,	
  2013).	
  
	
  

‘Rating	
  of	
  Popular	
  Russian	
  Radio	
  Stations.’	
  WTsIOM,	
  Press-­‐Release	
  #2015,	
  May	
  5,	
  
2012.	
  http://wciom.ru/index.php?id=459&uid=112757	
  (accessed	
  on	
  November	
  18,	
  2013).	
  
	
  

Resnyanskaya,	
  Ludmila.	
  SMI	
  i	
  Politika	
  (Media	
  and	
  Politics).	
  Ed.	
  L.	
  Resnyanskaya.	
  
Moscow,	
  Aspekt-­‐Press,	
  2006.	
  
	
  

Ristow,	
  Bill.	
  ‘Cash	
  for	
  Coverage:	
  Bribery	
  of	
  Journalists	
  Around	
  the	
  World.’	
  A	
  Report	
  
to	
  the	
  Center	
  of	
  International	
  Media	
  Assistance.	
  September	
  28,	
  2010.	
  
	
  



	
   38	
  

‘Russian	
  journalism's	
  'dirty	
  little'	
  not-­‐so-­‐secret—charging	
  for	
  stories.’	
  
Freedomforum.org,	
  June	
  12,	
  2001.	
  
http://www.freedomforum.org/templates/document.asp?documentID=14128	
  
(accessed	
  on	
  November	
  18,	
  2013).	
  
	
  

Russian	
  Mass	
  Media	
  and	
  Changing	
  Values	
  (Routledge	
  Contemporary	
  Russia	
  and	
  
Eastern	
  Europe	
  Series).	
  Ed.	
  by	
  Arja	
  Rosenblum,	
  Kaarle	
  Nordenstreng,	
  Elena	
  Turbina.	
  
Routledge,	
  2010.	
  
	
  

Sampson,	
  Anthony.	
  ‘The	
  crisis	
  at	
  the	
  heart	
  of	
  our	
  media.’	
  British	
  Journalism	
  Review,	
  
vol.	
  17,	
  no.	
  13,	
  1996.	
  
	
  

Shevtsova,	
  Lilia.	
  ‘Russia	
  and	
  China:	
  Is	
  the	
  World	
  Ready	
  for	
  Their	
  Decline?’	
  American	
  
Interest,	
  February	
  11,	
  2013.	
  http://www.the-­‐american-­‐
interest.com/article.cfm?piece=1381#sthash.O5tiT3BN.dpuf	
  (accessed	
  on	
  November	
  18,	
  
2013).	
  
	
  

Smaele,	
  Hedwig	
  de.	
  Russian	
  Media	
  and	
  Democracy.	
  Media	
  Transformations	
  in	
  the	
  
Post-­‐communist	
  World:	
  Eastern	
  Europe's	
  Tortured	
  Path	
  to	
  Change.	
  Ed.	
  by	
  Peter	
  Gross,	
  
Karol	
  Jakubowicz.	
  Lexington	
  Books;	
  1st	
  edition,	
  2012.	
  
	
  

‘The	
  Worlds	
  of	
  Journalism	
  Study,’	
  2011.	
  http://worldsofjournalism.org	
  (accessed	
  on	
  
November	
  18,	
  2013).	
  
	
  

‘Transparency	
  International	
  Corruption	
  Perceptions	
  Index	
  2012.’	
  
http://cpi.transparency.org/cpi2012/results/	
  (accessed	
  on	
  November	
  18,	
  2013).	
  
	
  

Treisman,	
  Daniel.	
  The	
  Causes	
  of	
  Corruption:	
  A	
  Multinational	
  Study.	
  Journal	
  of	
  Public	
  
Economics,	
  76,	
  3,	
  June	
  2000.	
  
	
  

Vartanova,	
  Elena.	
  The	
  Russian	
  media	
  model	
  in	
  the	
  context	
  of	
  post-­‐Soviet	
  dynamics.	
  
In:	
  Hallin	
  C.,	
  Mancini	
  P.	
  Comparing	
  Media	
  Systems:	
  Beyond	
  the	
  Western	
  World.	
  Cambridge	
  
University	
  Press.	
  2012.	
  	
  
	
  

Vogl,	
  Frank.	
  Waging	
  War:	
  Inside	
  the	
  Movement	
  Fighting	
  the	
  Abuse	
  of	
  Power.	
  
Rowman	
  &	
  Littlefield	
  Publishers,	
  2012.	
  
	
  
	
  
	
  
	
  


